Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

Οι 22 + 3 αλλαγές για το 2004 14/12/2003 8:16 μμ

H πιο επαναστατική χρονιά στην 32χρονη ιστορία του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι αναμένεται να είναι το 2004. Ποτέ μέχρι το 1995 δεν είχαν γίνει τόσες πολλές αλλαγές και εκείνη ήταν η χρονιά που άρχισαν να ισχύουν οι περιορισμοί στα σέρβις, οι χρονικοί περιορισμοί στους αγώνες και οι υποχρεωτικές προεγγραφές των ομάδων και των οδηγών. Όμως το 2004 θα υπάρξει ένα πολύ μεγαλύτερο κύμα αλλαγών. Η πλειονότητα των αλλαγών είναι εννοιολογικές (που σημαίνει πολιτικές) και όχι εξελικτικές, όμως προσθέτουν τις μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις που έχουμε δει μέχρι τώρα.

1. Ίσως η βασικότερη αλλαγή είναι η μείωση του συνολικού χρόνου του κάθε αγώνα, από Τετάρτη έως Κυριακή απόγευμα. Πίσω από αυτή τη μείωση κρύβεται η θεωρία ότι η συνολική διάρκεια του πρωταθλήματος θα μειωθεί παρά την αύξηση του αριθμού των αγώνων.

2. Έτσι θα υπάρχουν 16 αγώνες στο πρωτάθλημα αντί για 14 και μαθηματικά 5(ημέρες) Χ 16(αγώνες) =80 ημέρες αντί για 7(ημέρες) Χ 14(αγώνες) =98 ημέρες. Οι δύο νέοι αγώνες είναι τα ράλι του Μεξικό και της Ιαπωνίας, όπως μετονομάστηκε το μέχρι τώρα ράλι Hokkaido. Τα Πρωταθλήματα Νέων και Οδηγών Αυτοκινήτων Παραγωγής θα συνεχίσουν να έχουν μόνο 7 αγώνες, ενώ στο Πρωτάθλημα Παραγωγής οι οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα να προεπιλέξουν τους 6 από τους 7, για να βαθμολογηθούν.

3. Το ράλι της Ιαπωνίας που θα προσμετρά και στο πρωτάθλημα Ασίας – Ειρηνικού είναι ο μοναδικός αγώνας που προσμετρά και σε περιφερειακό πρωτάθλημα, παρά το ότι τα δύο πρωταθλήματα έχουν διαφορετικούς κανονισμούς, ενώ αντιθέτως το ράλι Κύπρου μετρά μόνο στο WRC.

4. Αλλαγές έχουμε και στην ισορροπία των αγώνων, με τον αγώνα της Ιταλίας να είναι ουσιαστικά ένας νέος αγώνας που θα διεξαχθεί σε χώμα, και θα αντικαταστήσει το ασφάλτινο ράλι Σαν Ρέμο. Έτσι τώρα θα υπάρχουν μόνο 4 ασφάλτινοι αγώνες, του Μόντε Κάρλο, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας.

Σαν μια χειρονομία που σκοπεύει στη μείωση του κόστους των ομάδων και να τους εμπλέξει σε περισσότερους αγώνες χωρίς, θεωρητικά, επιπλέον κόστος, επελέγη μια εκτεταμένη αλλαγή κανονισμών.
5. Πρώτα από όλα μειώθηκε σε 2 από 3 ο αριθμός των οδηγών που μπορούν να διεκδικούν βαθμούς για το πρωτάθλημα κατασκευαστών και οι οποίοι θα πρέπει να οδηγούν αυτοκίνητο τελευταίας γενιάς. Ο ένας από τους δύο οδηγούς θα είναι υποχρεωμένος να συμμετάσχει και στους 16 αγώνες, ενώ ο άλλος θα μπορεί να αλλάζει από αγώνα σε αγώνα. Η πρόταση για ένα τρίτο οδηγό, με περιορισμένο αριθμό αγώνων που είχε παλαιότερα προταθεί εγκαταλείφθηκε. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να αυξήσει στο μέγιστο την ανάγκη για αξιοπιστία, τόσο των μηχανικών όσο και των οδηγών.

Μέρος της πρόθεσης για μείωση του χρόνου που απαιτείται σε κάθε αγώνα, είναι και ο νέος προσδιορισμός της συχνότητας με την οποία τα αυτοκίνητα επισκέπτονται τα σέρβις.
6. Οι οργανωτές μπορούν τώρα να χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον 120 χιλιόμετρα, αντί για 60 που ήταν μέχρι τώρα, ειδικών διαδρομών, πριν τα αυτοκίνητα επισκεφτούν τον χώρο των σέρβις παρκ για ένα πλήρες σέρβις. Σε μικρότερα χιλιομετρικά διαστήματα μπορεί να υπάρξουν συμπληρωματικές «ζώνες» που θα επιτρέπεται η αλλαγή ελαστικών, εκτός βέβαια από τις ήδη υπάρχουσες επιπλέον «ζώνες» για ανεφοδιασμό.

7. Η ειδική πρόβλεψη για το ράλι Ουαλίας, σχετικά με τη επιλογή από 4 τύπους ελαστικών, αντί για 2 (όπως στους άλλους αγώνες), λόγω της μετακίνησης του αγώνα στο τέλος του καλοκαιριού ακυρώθηκε.

8. Έτσι αυτή η επιλογή, που υπάρχει σαν πρόβλεψη για τους αγώνες που μπορεί να γίνουν με χιόνι, θα ισχύσει μόνο για το ράλι Μόντε Κάρλο.

9. Το καύσιμο που θα χρησιμοποιείται θα είναι πλέον αυτό της FIA και θα είναι υποχρεωτικό για όλους ανεξαρτήτως τους αγωνιζόμενους.

10. Περιορισμός όμως θα υπάρχει και στον μέγιστο αριθμό ελαστικών που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε αγώνα. Ο αριθμός αυτός θα είναι 10 λάστιχα για κάθε «ζώνη αλλαγής ελαστικών» για κάθε πλήρωμα, πράγμα που, φυσιολογικά, σημαίνει 70 ελαστικά για κάθε πλήρωμα. Για τον έλεγχο των ελαστικών θα χρησιμοποιείται γραμμωτός κώδικας (bar codes).

11. Επιδιώκεται η απαγόρευση των «ορθόδοξων» αυτοκινήτων αναγνωρίσεων από το παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι. Αντί για αυτά οι οδηγοί πρέπει να χρησιμοποιούν νορμάλ αυτοκίνητα (χωρίς μετατροπές, στην κατάσταση που βρίσκονται αυτά στις εκθέσεις αυτοκινήτων, και αν ο αγώνας γίνεται εκτός Ευρώπης τότε θα πρέπι να έχουν και πινακίδες κυκλοφορίας της χώρας του αγώνα), ή τα αγωνιστικά τους αυτοκίνητα. Την τελευταία στιγμή η FIA υποχώρησε και δήλωσε ότι τα υπάρχοντα αυτοκίνητα αναγνωρίσεων μπορούν να χρησιμοποιηθούν και κατά τη διάρκεια του 2004. Ο έλεγχος της διαδρομής μετά το τέλος των αναγνωρίσεων και μέχρι την έναρξη των ε.δ., εκτός από το ράλι Μόντε Κάρλο, απαγορεύεται από εδώ και εμπρός.

12. Πολλοί από τους κανονισμούς του 2004 δεν θα τεθούν σε ισχύ πριν τον αγώνα στο Μεξικό. Έτσι το Μόντε Κάρλο και η Σουηδία θα γίνουν με τους κανονισμούς του 2003, τουλάχιστον σε ότι αφορά στους γενικούς κανονισμούς αλλά και τους κανονισμούς του σέρβις). Αυτό ήταν αναμενόμενο, λόγο της αργοπορίας οριστικοποίησης των νέων κανονισμών, που δεν άφησε περιθώρια προετοιμασίας στους οργανωτές αυτών των αγώνων. Σε κάθε περίπτωση μεταξύ Σουηδίας και Μεξικού θα αλλάξει η σειρά εκκίνησης των οδηγών καθώς στους 3 πρώτους αγώνες (και όχι μόνο στον πρώτο) η σειρά εκκίνησης θα είναι βάση της τελικής κατάταξης του φετινού πρωταθλήματος.

13. Αλλαγή στους αριθμούς συμμετοχής για τα πρωταθλήματα Νέων και οδηγών αυτοκινήτων παραγωγής, που τώρα θα έχουν αριθμούς από το 31 έως το 60 και όχι από το 51 έως το 80. Οι οδηγοί που δεν συμμετέχουν στο πρωτάθλημα θα έχουν αριθμούς συμμετοχής από το 61 έως το 100.

14. Σαν βασικό σημείο για τον περιορισμό του κόστους θα καθιερωθεί το σύστημα του «flexi-service» (ευέλικτου σέρβις) που επιτρέπει να επισκευαστούν και τα δύο αυτοκίνητα της κάθε ομάδας από τους ίδιους μηχανικούς και με τα ίδια εργαλεία. Αλλά και ο χρόνος για τις επισκευές αλλάζει.

15. Ο χρόνος των επισκευών κατά την διάρκεια της ημέρας θα είναι 15 αντί για 20 λεπτά, ενώ ο χρόνος επισκευών στο τέλος του σκέλους θα γίνει 60, από 45 λεπτά που ήταν ως τώρα.

16. Μερικές από τις πιο επίμαχες αλλαγές έχουν να κάνουν με τους δύο εναλλακτικούς τύπους αγώνα. Το επίσημα προωθούμενο σύστημα "1000 Pistes" επιτρέπει ένα αναγνωριστικό πέρασμα την Τετάρτη που συμπληρώνεται από ένα δεύτερο πέρασμα το πρωί της ημέρας του αγώνα για τις ε.δ. που θα διεξαχθούν στην συνέχεια εκείνης της ημέρας.

17. Το σύστημα "2+3" (για το οποίο πρέπει να εξασφαλιστεί ειδική έγκριση και απόφαση της επιτροπής που αποτελείται από τον πρόεδρο της επιτροπής του WRC Shekhar Mehta, τον υπεύθυνο ασφαλείας της FIA Jacek Bartos και τον συντονιστή του WRC Charles Reynolds, οι οποίοι θα αποφασίσουν ότι η υπαγωγή του αγώνα σε αυτό το σύστημα είναι αναπόφευκτη) σύμφωνα με το οποίο όλες οι αναγνωρίσεις θα γίνουν Τετάρτη και Πέμπτη. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, για τις πληροφορίες της τελευταίας στιγμής, σχετικά με την κατάσταση των δρόμων, τα πληρώματα θα πρέπει να βασίζονται στις «συμβουλές» που θα εκδίδουν οι οργανωτές του αγώνα.

18. O έλεγχος εξακρίβωσης στα αυτοκίνητα των ομάδων θα γίνεται βάση «πιστοποιητικού ελέγχου» και όχι με την παρουσία τους στις συνήθης διαδικασίες του ελέγχου. Η αλλαγή αυτή υπαγορεύεται από το νέο ωράριο των αγώνων που «εξανεμίζει» τον χρόνο που χρειαζόταν για τον έλεγχο εξακρίβωσης.

19. Κάποιες αλλαγές θα υπάρξουν στους κανονισμούς των δοκιμών. Όλες οι δοκιμές εκτός Ευρώπης από δω και εμπρός απαγορεύονται, ενώ τις 4 μέρες που προηγούνται από την έναρξη των αναγνωρίσεων κάθε αγώνα απαγορεύονται οι δοκιμές στην χώρα που πρόκειται να διεξαχθεί ο αγώνας. Επίσης απαγορεύονται οι δοκιμές τους μήνες Αύγουστο και Νοέμβριο.

20. Μειώνεται ο διαθέσιμος χρόνος για το επίσημο shakedown των ομάδων σε 2 από 4 ώρες και το shakedown (αν υπάρχει) των άλλων οδηγών σε 1 ώρα.

21. Υπάρχουν όμως και μερικές σημαντικές τεχνικές αλλαγές. Προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με την γενική αύξηση του βάρους των αυτοκινήτων παραγωγής, τα World Rally Cars πρέπει πλέον να έχουν ελάχιστο βάρος αμαξώματος, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το rollcage, 320 κιλά. Παράλληλα για να διατηρηθεί το ελάχιστο βάρος αυτών των αυτοκινήτων αμετάβλητο υπήρξε μια παραχώρηση. Έτσι επιτρέπεται πλέον η χρήση ελαφρών υλικών στα στοιχεία του αμαξώματος (πόρτες αλουμινίου, καπό, σύνθετα υλικά προφυλακτήρων κλπ). Επιπλέον τα αυτοκίνητα πλέον θα ζυγίζονται με το πλήρωμα και τα εφόδιά του στις θέσεις τους, για τα οποία θα υπολογίζεται ένα επιπλέον βάρος 150 κιλών, στα 1230 κιλά που πρέπει να ζυγίζει το αυτοκίνητο άδειο. Τέλος για λόγους ασφαλείας τα πλαϊνά και πίσω παράθυρα θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένο ελάχιστο πάχος, όπως και οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες να έχουν συγκεκριμένο ελάχιστο βάρος.

22. Το μόνο νέο μοντέλο που θα κάνει την εμφάνιση του στο Μόντε Κάρλο του 2004 είναι το Mitsubishi Lancer WRC04 αλλά και το τετράπορτο Suzuki Ignis
στο πρωτάθλημα Νέων. Ακόμα δεν έχει επιβεβαιωθεί το πότε θα κάνει την εμφάνιση του το νέο Peugeot 307 WRC, όμως το νέο Citroen αναμένεται να εμφανιστεί στον αγώνα της Νέας Ζηλανδίας και το Subaru πιθανόν στο Μεξικό. Το ντεμπούτο της Ford του 2004 δεν έχει ακόμα αποφασιστεί, ενώ η Skoda, που δεν θα συμμετάσχει στο πρωτάθλημα της νέας χρονιάς, ανέβαλλε την αναγνώριση της έκδοσης του 2004. Στην ομάδα Ν η Subaru αναμένεται να παρουσιάσει την έκδοση του 2004 (που περιλαμβάνει και υδραυλικό χειρόφρενο) στις αρχές της χρονιάς, ενώ η Mitsubishi ελπίζει να παρουσιάσει την έκδοση του "Evo 8.5", που θα περιλαμβάνει αλουμινένια οροφή, στις αρχές Μαρτίου.

23. Το ράλι Ουαλίας μετατοπίστηκε στο τέλος του καλοκαιριού, αλλά η εγγραφή του στο ημερολόγιο της FIA είναι «προσωρινή» και η οριστικοποίηση του εξαρτάται από το κατά πόσο θα είναι ικανοποιητικές οι αναφορές για τις ποινές που επεβλήθησαν στους οδηγούς για υπέρβαση των ορίων ταχύτητας πριν τον αγώνα του 2002. Η FIA έχει δηλώσει ότι εάν τόσοι πολλοί κορυφαίοι οδηγοί έχουν τιμωρηθεί από τα τοπικά δικαστήρια, βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι οι δρόμοι που χρησιμοποιούνται για τον αγώνα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι. Στην πραγματικότητα όλοι πιστεύουν ότι αυτή είναι μια πολιτική πρωτοβουλία της FIA προκειμένου να δώσει στην κυβέρνηση της Ουαλίας (που είναι ο χορηγός του αγώνα) την δύναμη να σταματήσει της αστυνομία της Ουαλίας από να χρησιμοποιεί απαράδεκτες μεθόδους για να επιβάλλει πρόστιμα στους οδηγούς, με στόχο να εξασφαλίσει μεγαλύτερα έσοδα.

24. Ένας μεγάλος αριθμός επερχόμενων τεχνικών αλλαγών αναμένεται να κάνει την εμφάνισή του στις ε.δ. Το ελατήρια του 2004 δεν θα μπορούν να είναι κατασκευασμένα από τιτάνιο και οι «διπλοί συμπλέκτες» και τα συστήματα τηλεμετρίας απαγορεύονται, ενώ για τελευταία χρονιά θα επιτρέπονται οι ενεργές αναρτήσεις. Οι εργασίες πάνω στο ηλεκτρονικό σύστημα διεύθυνσης απαγορεύονται, ενώ οι βασικοί τεχνικοί κανονισμοί των World Rally Cars θα παραμείνουν αμετάβλητοι μέχρι το 2006. Έτσι μια ολοκληρωτική αναθεώρηση του πρέπει να αναμένεται από το 2007.

25. Τέλος θα υπάρξει μια ραγδαία αύξηση του κόστους των ράλι. Μεγάλη αύξηση υπήρξε ήδη στα τέλη εγγραφής των ομάδων στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, ενώ και τα τέλη που πληρώνουν οι οργανωτές των αγώνων του παγκοσμίου πρωταθλήματος στη FIA για να πάρουν άδεια διοργάνωσης τετραπλασιάστηκαν._Martin Holmes/ Επιμέλεια Σω.Κ._sockil@rally.gr