Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

Τι επιφυλάσσει το 2004; 9/7/2003 7:03 πμ

Shekhar Mehta
Οι ανακοινώσεις του παγκόσμιου συμβουλίου της FIA, σχετικά με τους κανονισμούς και τον τρόπο διεξαγωγής των αγώνων το 2004 άφησε έκπληκτους τους κατασκευαστές, όχι όμως μόνο επειδή τους αιφνιδίασε.

Το σοκ προήλθε από το γεγονός δεν έγινε αμέσως αντιληπτό ότι οι αλλαγές ήρθαν μάλλον σαν εντολές παρά σαν προτάσεις και ακόμα από το ότι η πίεση προήλθε από ένα εξωτερικό παράγοντα, τον ίδιο τον πρόεδρο της FIA Max Mosley.

Αν λάβει κανείς υπόψιν του την ήπια θέση της επιτροπής του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι που «ζητούσε να εξετασθούν» διάφορες προτάσεις με σκοπό να εφαρμοστούν το 2004, η ανακοίνωση αυτή ήταν κάτι σαν εντολή.

Οι Mosley έθεσε δύο μεγάλης προτεραιότητας κύριες γραμμές, να μεγαλώσει ο τηλεοπτικός χρόνος κάλυψης των Ράλι (με αύξηση των αγώνων από 14 σε 16) και να μειωθεί το κόστος τόσο ώστε τα έξοδα των δύο επιπλέον αγώνων (που προγραμματίζεται να γίνουν μακριά από την Ευρώπη) να υπερκαλυφθούν από τη μείωση αυτή. Έτσι στην παρούσα φάση η επιτροπή του WRC και όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη ετοιμάζονται να συναντηθούν στις 23 Ιουλίου, λίγο πριν την εκκίνηση του Ράλι Γερμανίας, για να συζητήσουν τις λεπτομέρειες και να καταλήξουν στο τι θα θέσουν υπόψιν του παγκόσμιου συμβουλίου που συγκαλείται τον Οκτώβριο.

Στο μεταξύ μια επείγουσα σύσκεψη κάποιων μελών της επιτροπής του WRC αλλά και άλλων παραγόντων έγινε, παρόντος του προέδρου της επιτροπής Shekhar Mehta, στις 3 Ιουλίου με σκοπό να αναλυθεί η σημασία τον «εντολών» της FIA. Όμως παρά το ότι υπήρξε μια γενική αποδοχή «επί της αρχής» των προτάσεων, αυτές έπρεπε να εξεταστούν κατά βάθος. Οι απόψεις όσων παρευρέθηκαν στη σύσκεψη αυτή συνοψίζονται ως εξής:

1) Περιορισμοί στις δοκιμές
Παρά τις πολλές απόψεις που ακούστηκαν και λήφθηκαν υπόψιν υπήρξε μια γενικότερη προθυμία να γίνουν δεκτοί οι περιορισμοί. Οι περιορισμοί σχετίστηκαν άμεσα και με τους προτεινόμενους περιορισμούς στη χρήση ελαστικών. Και αυτό γιατί μια ομάδα περνάει περίπου 60 μέρες το χρόνο κάνοντας δοκιμές μακριά από την έδρα της, ενώ σημαντικό μέρος από τα έξοδα των δοκιμών αυτών, αλλά και αυτών που γίνονται στην έδρα των ομάδων, πηγαίνουν στα τεστ ελαστικών.

2) Flexi-service
Η πρόταση της FIA για την ύπαρξη μιας μόνο ομάδας μηχανικών και εργαλείων, γεγονός που θα μειώσει σημαντικά τα έξοδα μεταφοράς, που θα είναι δυνατόν να εξυπηρετούν και τα 3 αυτοκίνητα της κάθε ομάδας, θεωρήθηκε πολύ καλή και έγινε αποδεκτή σχεδόν από όλους.

3) Αναγνωρίσεις τύπου Mille Pistes
Αυτή η πρόταση φαίνεται να μην προχωράει. Η ιδέα έχει στόχο να μειώσει το κάθε αγώνα από 7 σε 5 μέρες αλλά και να περιορίσει σημαντικά την ανάγκη ύπαρξης (και μετακινήσεων) τόσο των αυτοκινήτων αναγνωρίσεων όσο και των πλοηγών (gravel cars) και των πληρωμάτων τους. Το ζητούμενο σε αυτή την περίπτωση αυτή είναι να αυξηθεί η τηλεοπτική κάλυψη του κάθε αγώνα από 3 σε 4 μέρες, όμως αυτός ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί και με άλλους τρόπους. Πάντως ενθουσιώδης και ομόφωνη ήταν η αποδοχή της πρότασης για αναγνωρίσεις με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

4) Τηλεμετρία
Αυτή είναι μια προληπτική κίνηση με στόχο να περιορίσει το κόστος που προβλέπεται να αυξηθεί αλματωδώς στο μέλλον, οι επιπτώσεις της οποίας θα συζητηθούν με λεπτομέρειες το επόμενο διάστημα.

Άλλα θέματα που συζητήθηκαν:

Έλεγχος ελαστικών.
Παρότι η FIA πρότεινε τον έλεγχο του αριθμού των ελαστικών που χρησιμοποιούνται από το 2005, από πολλούς υποστηρίζεται η εφαρμογή του μέτρου από το 2004. Και αυτό γιατί θα είναι σημαντική η οικονομία που θα προέλθει από τη μείωση των εξόδων για τις δοκιμές ελαστικών, καθώς πάνω από το 50% των δοκιμών των ομάδων αφιερώνεται αποκλειστικά στα τεστ ελαστικών. Πάντως υπάρχει και ένας ακόμα λόγος για την επιβολή περιορισμών στα ελαστικά και αφορά την ασφάλεια. Με τους περιορισμούς στα ελαστικά θα γίνει εφικτή η, έμμεση, μείωση των ταχυτήτων.

Ατμοσφαιρικοί κινητήρες.
Η ιδέα της χρησιμοποίησης ατμοσφαιρικών κινητήρων δεν συζητήθηκε, μια και θεωρήθηκε ότι αυτή δεν έχει σχέση τόσο με τις περικοπές κόστους όσο με θέματα ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση η πρόταση αυτή έχει να κάνει με τις συνεχιζόμενες έρευνες σχετικά με το μέλλον των World Rally Cars 2 αλλά και των Regional Rally Cars που έχουν εξαγγελθεί εδώ και καιρό.

Διεξαγωγή αγώνων.
Με στόχο να βρεθεί χρόνος για νέους αγώνες πρέπει να περιοριστούν τα χρονικά όρια διεξαγωγής του κάθε αγώνα ράλι. Έτσι το πρόγραμμα «δράσης» προβλέπεται να είναι ως εξής: Τετάρτη, όλη την ημέρα, έως Πέμπτη απόγευμα θα γίνονται αναγνωρίσεις. Πέμπτη απόγευμα shakedown και πιθανόν υπερειδική. Παρασκευή και Σαββατοκύριακό θα γίνονται τα 3 σκέλη του αγώνα. Με δεδομένους τους 14 αγώνες του πρωταθλήματος, ένα τέτοιο πρόγραμμα εξοικονομεί 28 ημέρες κάθε χρόνο.

Μεταφορά εξοπλισμού
Στο πρόγραμμα του 2004, σε αντίθεση με αυτό της φετινής χρονιάς, δεν δόθηκε καμιά σημασία στο πως θα γίνουν οι «θαλάσσιες» μεταφορές των αναγκαίων για κάθε αγώνα αυτοκινήτων και εξαρτημάτων. Οι προβλεπόμενοι περιορισμοί στα εξαρτήματα και τον εξοπλισμό (φορτηγά με ανταλλακτικά, αυτοκίνητα αναγνωρίσεων, gravel cars κλπ) αναμένεται να μειώσουν σημαντικά το κόστος ώστε να είναι δυνατή η αερομεταφορά του απαραίτητου εξοπλισμού.

Gravel Cars
Τα πλοηγά αυτοκίνητα των κατασκευαστών (gravel cars) θα απαγορεύονται στους χωμάτινους αγώνες, ενώ στους ασφάλτινους θα επιτρέπονται μόνο όμως εφόσον είναι αυτοκίνητα παραγωγής.

Έλεγχος εξακρίβωσης
Καταργείται ο έλεγχος εξακρίβωσης για τα αυτοκίνητα των οδηγών πρώτης προτεραιότητας, ενώ οι σφραγίσεις των τούρμπο και των άλλων εξαρτημάτων θα γίνεται με «ραντεβού». Οι μη καταταγμένοι οδηγοί θα περνούν από έλεγχο εξακρίβωσης την ίδια ώρα που θα γίνεται το shakedown.

Αλλαγές στο ημερολόγιο.
Οι προτεινόμενες ημερομηνίες για το ημερολόγιο του 2004, που επελέγησαν έτσι ώστε να μην συμπίπτουν με τις ημέρες των αγώνων της F1 και με αποδέσμευση των ομάδων από την μεταφορά των εξαρτημάτων με πλοίο είναι:

23 - 25 Ιανουαρίου Monte Carlo,
6 - 8 Φεβρουαρίου Sweden,
12 - 14 Μαρτίου Mexico,
16 - 18 Απριλίου New Zealand,
14 - 16 Μαΐου Argentina,
11 - 13 Ιουνίου Κύπρος,
25 - 27 Ιουνίου Turkey,
16 - 18 Ιουλίου Ακρόπολις,
6 - 8 Αυγούστου Finland,
20 - 22 Αυγούστου Deutschland,
3 - 5 Σεπτεμβρίου Hokkaido,
17 - 19 Σεπτεμβρίου Britain,
1 - 3 Οκτωβρίου Italy,
15 - 17 Οκτωβρίου Corsica,
29 - 31 Οκτωβρίου Catalunya,
12 - 14 Νοεμβρίου Australia.

Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ο τελευταίος αγώνας της χρονιάς δεν θα γίνει στη Μ. Βρετανία μετά από το 1986 που έγινε στις ΗΠΑ. Δεν υπάρχουν αγώνες που να απέχουν μεταξύ τους μία βδομάδα, ενώ σε 8 περιπτώσεις απέχουν δύο βδομάδες. Για μια ακόμα φορά δεν υπάρχει αγώνας στην ηπειρωτική Ευρώπη μεταξύ του Ράλι Σουηδίας και του Ακρόπολις, δηλ από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Ιούλιο. .
Το Ράλι Γερμανίας και το Hokkaido θα πρέπει πρώτα να ελεγχθούν, κατά τη διάρκεια της φετινής τους διεξαγωγής, και στη συνέχεια να αναμένουν την τελική έγκριση της FIA. Στο μεταξύ καμιά απόφαση δεν έχει ληφθεί για τους αγώνες που θα μετέχουν Junior και τα αυτοκίνητα παραγωγής. Ο αγώνας της Ιταλίας αναμένεται να προταθεί για χωμάτινος.

Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες του rally.gr, η ΕΛΠΑ θεωρεί αδύνατη τη διεξαγωγή του εθνικού μας αγώνα την προτεινόμενη ημερομηνία και ήδη έχει γνωστοποιήσει τις αντιρρήσεις της στους αρμόδιους, ελπίζοντας το Ράλι Ακρόπολις να μεταφερθεί στα τέλη Μαΐου ή τις αρχές Ιουνίου._Απόδοση-Προσαρμογή_Σω.Κ. (sockil@rally.gr)