Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

Το Focus WRC ’06 από τεχνική σκοπιά 2/12/2005 2:06 μμ

Μαζί με τον Christian Loriaux, επιχειρούμε μία διαφορετική ανάλυση του νέου Ford Focus WRC. Ξεχωριστά, σε τομείς, ξεχωρίζουμε τις καινοτομίες και τις αλλαγές του αυτοκινήτου.

KINHTHΡΑΣ
Ως γνωστόν, το Focus WRC έχει σαν βάση το νέο Focus ST. Το νέο μοντέλο της Ford, χρησιμοποιεί στην έκδοση παραγωγής τον πεντακύλινδρο κινητήρα των 2.500 κ.εκ., κάτι που ουσιαστικά απαγορεύεται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, αφού η χωρητικότητα περιορίζεται στα 2.000 κ.εκ. Έτσι, η M-Sport προτίμησε τον γνωστό Duratec των 2.000 κ.εκ., εφοδιάζοντας τον –φυσικά- με υπερτροφοδότη και το περιορισμένο στόμιο των 34 χλστ. Η γαλλική εταιρία Pipo Moteur ανέλαβε την προετοιμασία και την εξέλιξη του κινητήρα, σε συνεργασία πάντα με την M-Sport, η οποία έκανε χρήση του νέου δυναμόμετρου στις εγκαταστάσεις της. Το μεγάλο πλεονέκτημα είναι το αλουμινένιο μπλοκ του κινητήρα. Αυτό, βοηθάει στην μείωση του βάρους, αλλά και στην μεταφορά του πιο χαμηλά, βοηθώντας στην γενικότερη φιλοσοφία για χαμηλό κέντρο βάρους. «Συνεργαστήκαμε πολύ στενά με την Pippo Moteur σχετικά με την σχεδίαση του κινητήρα. Όταν ήρθε ο πρώτος κινητήρας στην M-Sport και τον δυναμομετρήσαμε, κάναμε κάποιες συζητήσεις και αλλάξαμε τον στρόφαλο», μας λέει ο Christian Loriaux.

Tα αμορτισέρ είναι και πάλι της Reiger.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Η ανάρτηση του νέου Focus είναι ουσιαστικά εξέλιξη αυτής που είδαμε στο Focus του 2004. Βέβαια, οι αλλαγές στους κανονισμούς ανάγκασαν τους μηχανικούς της M-Sport να κάνουν κάποιες αλλαγές. Βλέπετε, στην προσπάθεια της μείωσης του κόστους, η FIA απαγόρευσε την χρήση εξωτικών υλικών, όπως το τιτάνιο, κάτι που ανάγκασε τους μηχανικούς να βρουν τρόπο να τα αντικαταστήσουν με κάτι εξ’ ίσου ανθεκτικό και ελαφρύ. Τα αμορτισέρ θα είναι και πάλι της Reiger. «Με τους κανονισμούς που διέπουν το σπορ υπάρχουν πολύ αυστηροί κανονισμοί σχετικά με την ιπποδύναμη των αυτοκινήτων, κάτι που καθιστά στοιχεία, όπως την ανάρτηση, ιδιαίτερα σημαντικά», λέει ο Loriaux και συνεχίζει. «Δουλέψαμε σκληρά, έτσι ώστε να πετύχουμε την ιδανική ισορροπία ανάμεσα σε οδική συμπεριφορά και πρόσφυση». Μάλιστα, η ανάρτηση δοκιμάστηκε κάτω από σκληρές συνθήκες, σε Focus του 2004, πριν ολοκληρωθεί η σχεδίαση της.

ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Ο προμηθευτής της M-Sport, όσον αφορά το σύστημα μετάδοσης, Ricardo, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του νέου αυτοκινήτου, ιδιαίτερα από τη στιγμή που καταργήθηκαν τα ενεργά εμπρός και πίσω ενεργά διαφορικά. Μόνο το μεσαίο είναι ενεργό, κάτι που αυτομάτως κάνει ακόμα πιο σημαντικό το set up του αυτοκινήτου. «Η κατάργηση κάποιων υλικών έχει επηρεάσει σχεδιαστικά και αυτόν τον τομέα του αυτοκινήτου», λέει ο Loriaux. «Για παράδειγμα, ο κεντρικός άξονας είναι κατασκευασμένος από ατσάλι, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να έχει μεγαλύτερη διάμετρο για να διατηρήσει την αντοχή του, με αποτέλεσμα και το τούνελ της μετάδοσης να είναι και αυτό με τη σειρά του μεγαλύτερο, για να μπορέσει να τον φιλοξενήσει».

Ιδιαίτερη σημασία έχει δωθεί και στην αεροδυναμική του αυτοκινήτου.
ΑΜΑΞΩΜΑ
Το νέο Focus WRC ’06 είναι βασισμένο στο Focus ST παραγωγής. Είναι μεγαλύτερο από τον προκάτοχο του, κάτι που αποτέλεσε πρόκληση για τους μηχανικούς της ομάδας, στην προσπάθεια τους να διατηρήσουν το βάρος του αυτοκινήτου στο ελάχιστο δυνατό. Αντίθετα, το πλάτος του αυτοκινήτου αγγίζει τα 1.800 εκ., όσο ακριβώς είναι και το μέγιστο επιτρεπόμενο που επιβάλλουν οι κανονισμοί. «Σχετικά με το αμάξωμα συνεργαστήκαμε πολύ στενά με την Ford Team RS.Δουλέψαμε ιδιαίτερα επάνω στον αεροδυναμικό τομέα, αφού το νέο αυτοκίνητο είναι μεγαλύτερο εμπρός».

ΚΙΒΩΤΙΟ
To Ford Focus του 2006, έχει σημαντικές αλλαγές και όσον αφορά το κιβώτιο ταχυτήτων, όχι μόνο σε προδιαγραφές, αλλά και σχεδίαση. Το πρώτο Focus WRC που παρουσιάστηκε το 1999,
Κιβώτιο πέντε και όχι έξι σχέσεων έχει το νέο Focus.
είχε κιβώτιο σε διαμήκη διάταξη και κινητήρα σε εγκάρσια, κάτι που από μόνο του ήταν ένα τεχνολογικό επίτευγμα. Αλλά το νέο αυτοκίνητο, ο Loriaux αποφάσισε να χρησιμοποιήσει κιβώτιο και κινητήρα σε εγκάρσια διάταξη. «Πιστεύω ότι θα έχουμε συγκεκριμένα πλεονεκτήματα από αυτό το γεγονός», αναφέρει ο Loriaux. Το νέο κιβώτιο, εξελιγμένο και αυτό από την Ricardo, θα έχει πέντε –αντί για έξι- σχέσεις. «Με αυτόν τον τρόπο, μειώσαμε το βάρος, αλλά και το μέγεθος του κιβωτίου. Πιστεύουμε ότι με τον περιοριστή του στομίου των 34 χλστ., η χαμηλή ιπποδύναμη σημαίνει ότι σημαντικότερη είναι η ροπή χαμηλά και θα είναι το ίδιο αποδοτικό με αυτό των έξι σχέσεων. Εξ’ άλλου, με το εξάρι κιβώτιο ο οδηγός χάνει λίγο περισσότερο χρόνο στην αλλαγή των ταχυτήτων», συμπλήρωσε ο Loriaux.


Το πλήρωμα κάθεται στο πάτωμα και πίσω, αφού το χαμηλό κέντρο βάρους είναι από τις βασικές αρχές του Loriaux.
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΒΑΡΟΥΣ
O Christian Loriaux είναι γνωστό ότι είναι ο σχεδιαστής που έφερε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ την τάση για το χαμηλό κέντρο βάρους. Πολλά από τα στοιχεία που βλέπουμε στα σημερινά αγωνιστικά, όπως την χαμηλή θέση οδήγησης των πληρωμάτων, έγιναν πρώτη φορά από τον Loriaux. Από τα αρχικά του σχέδια, το αυτοκίνητο είχε παρόμοιες βασικές αρχές. «Το χαμηλό κέντρο βάρους, βοηθάει στην οδική συμπεριφορά και την ισορροπία του αυτοκινήτου. Προσπαθήσαμε να τοποθετήσουμε τον κινητήρα όσο το δυνατόν χαμηλότερα, χωρίς περιορισμούς στην σχεδίαση για να το καταφέρουμε».

Η ουσία είναι ότι το αυτοκίνητο στις πρώτες δοκιμές, αλλά και στην πρόβα τζενεράλε στην Αυστραλία, έδειξε ανταγωνιστικό. Σε συνδυασμό με τον ισχυρό προϋπολογισμό της ομάδας, αλλά και την παρουσία του Marcus Gronholm σε ρόλο πρώτου οδηγού, αλλά και εξελικτή, η Ford έχει ότι χρειάζεται για να πρωταγωνιστήσει όχι από το 2007, όπως δήλωσε ο Malcolm Wilson, αλλά από τον πρώτο αγώνα της χρονιάς._Π.Τ.(panost@4troxoi.gr)