Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

Κανονισμοί 2006/2007 24/10/2005 11:48 μμ

Πατήστε για μεγέθυνση
Η διάταξη της πίσω αεροτομής που προτείνει η FIA να καθιερωθεί από το 2007 και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της θα διευκολύνει τα προσπεράσματα
Στη σημερινή συνέλευση της Επιτροπής της Formula 1 στο Λονδίνο, η FIA κατάφερε να πάρει τις απαιτούμενες ψήφους για να επιβάλλει τις κυριότερες αλλαγές κανονισμών που πρότεινε για το 2005. Τα μέλη της επιτροπής ήταν: τα 10 αφεντικά ομάδων μαζί με 7 διοργανωτές Tamas Rohonyi (Βραζιλία), Normand Legault (Καναδάς), Masaru Unno (Ιαπωνία), Rene Isoart (Μονακό), Enrico Ferrari (Ιταλία), Sebastian Salvado (Ισπανία) και Hermann Tomcyzk (Γερμανία), 2 εκπροσώπους χορηγών Peter Harris (Vodafone) και Neil England (Gallaher) έναν εκπρόσωπο προμηθευτή κινητήρων Bernard Ferguson (Cosworth) και έναν εκπρόσωπο προμηθευτή ελαστικών Hiroshi Yasukawa (Bridgestone). Φυσικά, παρόντες ήταν και οι Bernie Ecclestone (ως ο κάτοχος των διαφημιστικών δικαιωμάτων της Formula 1) και Max Mosley (πρόεδρος της FIA).

Από τις προτάσεις λοιπόν που είχε παρουσιάσει στις ομάδες η FIA στην Ιαπωνία, εγκρίθηκε η νέα (knock-out) μορφή κατατακτήριων δοκιμών, όπου η μια ώρα των δοκιμών χωρίζεται σε τρία μέρη. Τα δυο πρώτα 15λεπτα, τα πέντε αργότερα μονοθέσια αντίστοιχα αποκλείονται από τη συνέχεια της διαδικασίας και τα πρώτα δέκα μονοθέσια απομένουν στην πίστα για τα τελευταία 20 λεπτά να μάχονται για την pole position. Τα δυο πρώτα 15λεπτα ο ανεφοδιασμός και οι αλλαγές ελαστικών είναι ελεύθερες ενώ το τελευταίο 20λεπτο οι 10 πρώτοι θα πρέπει να το ξεκινήσουν με τα καύσιμα με τα οποία προτίθενται να εκκινήσουν τον αγώνα, με το καταναλωμένο κατά τη διάρκεια του 20λέπτου καύσιμο να συμπληρώνεται πριν την έναρξη του αγώνα. Η επιβολή του κανονισμού αυτού για το 2006 επιφέρει και την επιστροφή των αλλαγών ελαστικών κατά τη διάρκεια των pit stop (μετά από ένα μόλις χρόνο απαγόρευσής τους) με μόνο περιορισμό ότι οι ομάδες θα έχουν στη διάθεσή τους μόνο 7 σετ ελαστικών ανά Σαββατοκύριακο.

Ο 22χρονος Ολλανδός Nicky Pastorelli θα είναι ο τρίτος πιλότος της Midland το 2006
Στην ατζέντα των συζητήσεων δε συμπεριλαμβανόταν το καλαντάρι του 2006, ενώ οι προτάσεις που δεν ψηφίστηκαν ήταν η απαγόρευση των θερμαντικών συσκευών για τα ελαστικά (ηλεκτρικές κουβέρτες και «φούρνοι»), η απαγόρευση των εφεδρικών μονοθεσίων καθώς και η απαγόρευση χρήσης τρίτου μονοθεσίου στις ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής από τις 6 τελευταίες στη φετινή βαθμολογία κατασκευαστών ομάδες του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι Williams, Honda, Red Bull, BMW, Midland και Toro Rosso θα έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν ένα τρίτο μονοθέσιο του χρόνου τις Παρασκευές των αγώνων. Η Toro Rosso αναμένεται να μην εκμεταλλευτεί τη δυνατότητα, στη Red Bull πιστεύεται ότι ο Ελβετός Neel Jani θα αναλάβει το ρόλο, ενώ η Midland μετά την ανακοίνωση ότι ο κανονισμός που θεσμοθετήθηκε το 2003 για να βοηθήσει τις μικρότερες ομάδες θα εξακολουθήσει να ισχύει, ανακοίνωσε ως τρίτο οδηγό της για το 2006 τον 22χρονο Ολλανδό Nicky Pastorelli.

Ωστόσο, μεγαλύτερη προκάλεσαν τα σχέδια της FIA για τη μορφή της Formula 1 πέραν του 2006… Η FIA συνεργαζόμενη με την AMD κατέληξε σε ένα σχήμα μονοθεσίου που κατά τους υπολογισμούς τους θα ευνοήσει τα προσπεράσματα στη Formula 1. H πρόταση λοιπόν η οποία παρουσιάστηκε στις ομάδες σήμερα συνιστούσε την κατάργηση της πίσω αεροτομής και την αντικατάστασή της με δυο μικρότερες πίσω από κάθε ελαστικό, με κενό μεταξύ τους… H αεροτομή CDG (Centreline Downwash Generating Wing-Αεροτομή διαμόρφωσης καθοδικής πορείας αέρα στο κεντρικό τμήμα πίσω από το μονοθέσιο) σύμφωνα πάντοτε με τους υπολογισμούς των υπερυπολογιστών της AMD, θα επιτρέπει στα μονοθέσια να ακολουθούν το ένα το άλλο από κοντά, καθώς θα παρέχει περισσότερη κάθετη δύναμη στο μονοθέσιο που ακολουθεί μειώνοντας συνάμα την αεροδυναμική αντίστασή του. Με άλλα λόγια, ένα πιο αργό μονοθέσιο θα είναι ικανό να ακολουθήσει ένα ταχύτερό του. Αυτή η ιδέα παρουσιάζεται ως η λύση που θα βάλει τέλος στο πρόβλημα της σημερινής Formula 1 το οποίο προκύπτει από το γεγονός ότι οι στροβιλισμοί αέρα που παράγει το προπορευόμενο μονοθέσιο διαταράσσουν την αεροδυναμική απόδοση αυτού που ακολουθεί με αποτέλεσμα το επιτιθέμενο μονοθέσιο να μην έχει τη δυνατότητα να πάρει το slipstreaming (να εκμεταλλευτεί τις μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις που επικρατούν πίσω από ένα μονοθέσιο) του προπορευόμενου. Έτσι για να επιτευχθεί προσπέρασμα θα πρέπει η διαφορά των δυο μονοθεσίων σε επιδόσεις να είναι πολύ μεγάλη…
Πατήστε για μεγέθυνση
Η διάταξη ροής αέρα πίσω από το μονοθέσιο με τις παρούσες αεροτομές (επάνω) και τις αεροτομές CWG (κάτω). Τα χρώματα στο σχέδιο αντικατοπτρίζουν την πίεση που δημιουργεί η ροή αέρα σε κάθε περίπτωση με τις μπλε περιοχές να έχουν τη χαμηλότερη και τις κόκκινες την υψηλότερη πίεση
Η επιβολή της αεροτομής αυτής μαζί με φαρδύτερα σλικ ελαστικά τα οποία θα προμηθεύει ένας και μοναδικός κατασκευαστής. Αυτές οι προτάσεις είχαν ως αρχικό στόχο τη θεσμοθέτησή τους το 2008, ωστόσο ο Mosley πρότεινε να ισχύσουν από το 2007 και πήρε την έγκριση της Επιτροπής. Το μόνο που απομένει πλέον είναι η καινούρια πίσω αεροτομή να εξεταστεί και να εγκριθεί και από το Τεχνικό Επιτελείο της FIA μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί το 2007. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει τη συναίνεση 8 εκ των 10 ομάδων. Ο Mosley αναμένει η καινούρια του ιδέα να εγκριθεί πριν το τέλος της σεζόν, ωστόσο μερικά αφεντικά ομάδων δείχνουν επιφυλακτικά ως προς την καθιέρωση του κανονισμού από το 2007. Το γεγονός ότι η απόφαση για κάτι τέτοιο πρέπει να ληφθεί μέσα σε δυο μήνες, χωρίς να γνωρίζει κανείς τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά (και πιθανώς ελαττώματα) της λύσης αυτής αποτελεί έναν παράγοντα ανησυχίας μεταξύ τους. Το σίγουρο μειονέκτημα πάντως της καινούριας αεροτομής είναι η μείωση του διαφημιστικού χώρου στο πιο εμφανές (από τις τηλεοπτικές κάμερες τουλάχιστον) σημείο των μονοθεσίων…

Εντωμεταξύ, αβέβαιο φαίνεται το μέλλον του Βελγικού Grand Prix. H τοπική κυβέρνηση του Walloon δάνεισε 15 εκατομμύρια ευρώ στο διοργανωτή του αγώνα για να ξεπληρώσει τα χρέη του προς τον Bernie Ecclestone και τώρα αναζητεί κάποιον να χρηματοδοτήσει τη διεξαγωγή του Grand Prix. Μια τέτοια πρόταση έγινε στην κυβέρνηση του Λουξεμβούργου η οποία όμως δήλωσε ότι λόγω της παρούσας οικονομικής κατάστασης του κρατιδίου δε μπορεί να επενδύσει σε αυτό τον τομέα. Στις 8 Νοεμβρίου η κυβέρνηση του Walloon θα συνεδριάσει για να αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα. Υπενθυμίζουμε ότι το 2003 το Βελγικό Grand Prix δεν είχε διεξαχθεί καθώς το κράτος είχε συμφωνήσει στην απαγόρευση καπνοβιομηχανιών. Μόλις η κυβέρνηση του Βελγίου είδε την οικονομική απώλεια και την μειωμένη τουριστική προσέλευση που επέφερε η μη διεξαγωγή του Grand Prix, έκανε μια ειδική εξαίρεση για τη Formula 1 κατά το Σαββατοκύριακο του περσινού αγώνα… Η κυβέρνηση σκέφτεται το ενδεχόμενο να ζητήσει από τον Ecclestone να αντικαταστήσει το διοργανωτή εάν ο παρών δεν καταφέρει να αντεπεξέλθει στα χρέη και τις υποχρεώσεις του…
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr