Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

Οι τελευταίες εξελίξεις στους κανονισμούς του 2008 7/9/2005 11:12 μμ

Ο Mosley ανακοίνωσε στο Ιταλικό Grand Prix μερικές αλλαγές στις αρχικές προτάσεις που είχε κάνει η FIA τον Ιούνιο για τους κανονισμούς του 2008, υπό το φώς της δημοσκόπησης που διεξήχθη σε συνεργασία με την AMD
Την Τετάρτη πριν το Ιταλικό Grand Prix πραγματοποιήθηκε στο Μιλάνο μια συνάντηση μεταξύ του Max Mosley, του Bernie Ecclestone και αντιπροσώπων από όλες τις ομάδες και τις αυτοκινητοβιομηχανίες που συμμετέχουν στη Formula 1 για να συζητηθούν οι προτάσεις που έχουν κάνει οι δυο πλευρές για τους κανονισμούς που θα ισχύσουν από το 2008. Ο Mosley ωστόσο μετά το τέλος της συνάντησης δήλωσε ότι αν και αυτή ήταν εποικοδομητική και διεξήχθη σε φιλικό περιβάλλον χωρίς μεγάλες αντιπαραθέσεις, ο ίδιος απογοητεύτηκε από τη φύση των προτάσεων που του παρέδωσαν οι ομάδες οι οποίες –κατά τις δηλώσεις του- δεν αποτελούσαν αναλυτικές προτάσεις τεχνικών κανονισμών αλλά εισηγήσεις ως προς την κατεύθυνση που θα πρέπει να ακολουθήσουν αυτοί. Ως προς το γεγονός ότι μόλις τρεις ομάδες έχουν υπογράψει τη νέα Συνθήκη Ομονοίας που θα τεθεί σε ισχύ από το 2008, ο Mosley δήλωσε ότι αυτό αφορά αποκλειστικά τον Bernie Ecclestone και πως η FIA δεν εμπλέκεται στις οικονομικές διαπραγματεύσεις που αφορούν το μερίδιο που λαμβάνουν οι ομάδες από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Ωστόσο, δήλωσε σίγουρος ότι θα διεξαχθεί πρωτάθλημα Formula 1 και το 2008 με ή χωρίς τις ομάδες, αν και είναι σίγουρος ότι στο τέλος αυτές θα συμφωνήσουν να αγωνιστούν και πέρα του 2008 καθώς η Formula 1 είναι πιο ελκυστική από κάθε άλλη κατηγορία μηχανοκίνητου αθλητισμού, έχει τη μεγαλύτερη απήχηση στην αγορά και προσφέρει το μεγαλύτερο ανταγωνισμό σε κορυφαίο επίπεδο.

Στη συνέντευξη τύπου που παρέδωσε ο πρόεδρος της FIA την Παρασκευή στη Monza διευκρίνισε προς ποια πορεία έχουν στραφεί οι αλλαγές που αναμένεται να επιβληθούν το 2008 μετά τις αρχικές προτάσεις που δημοσιοποιήθηκαν τον Ιούνιο και τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης που διεξήγαγε η FIA σε συνεργασία με την AMD. Ο Mosley -όπως και το 94% των ανθρώπων που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση- τόνισε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της σύγχρονης Formula 1 είναι η έλλειψη προσπερασμάτων (γεγονός το οποίο οφείλεται στην αυξημένη εξάρτηση των σύγχρονων μονοθεσίων από την αεροδυναμική, με αποτέλεσμα το ένα να μη μπορεί να πλησιάσει το άλλο σε απόσταση βολής καθώς οι στροβιλισμοί που παράγει το προπορευόμενο όχημα διαταράσσουν τη ροή αέρα –και ακολούθως την πρόσφυση- του μονοθεσίου που ακολουθεί. Ακολούθως εάν δεν υπάρχει μια διαφορά περίπου 2 δευτερολέπτων στο γύρο μεταξύ των δυο μονοθεσίων είναι σχεδόν αδύνατο το προσπέρασμα). H FIA θα προσπαθήσει να βελτιώσει την κατάσταση σε αυτό τον τομέα με διάφορες ενέργειες. Η πρώτη σκέψη μετά από μερικές προσομοιώσεις που διενεργήθηκαν σε Η/Υ ήταν να μειωθεί η αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων στο 10% των σημερινών επιπέδων και να αυξηθεί το φάρδος των ελαστικών καθώς και το μέγεθος της επιφάνειάς τους που έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα (προς αύξηση της μηχανικής πρόσφυσης) δρόμος που οδηγεί στην επανεμφάνιση των σλικ ελαστικών. Φυσικά κάτι τέτοιο θα έκανε τα μονοθέσια της Formula 1 πολύ πιο αργά από τα αντίστοιχα άλλων κατηγοριών. Οπότε η FIA στράφηκε προς την AMD για την παροχή υπερσύγχρονων και πανίσχυρων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Με τη χρήση αυτών θα διεξαχθεί υπολογιστική μελέτη της υδροδυναμικής (Computer Fluid Dynamics-CFD) για να βρεθούν σχεδιαστικές λύσεις στο πρόβλημα. Το πρόγραμμα αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή σε μυστική τοποθεσία, κοντά σε μια πίστα δοκιμών όπου δυο οδηγοί θα αγωνίζονται ο ένας εναντίον του άλλου για να επικυρώσουν τα δεδομένα των Η/Υ.

Απεικόνιση υπολογιστικής μελέτης υδροδυναμικής. Η FIA θα χρησιμοποιήσει Η/Υ παρεχόμενους από την AMD οι οποίοι θα είναι από τους καλύτερους του κόσμου για να λύσει το πρόβλημα της έλλειψης προσπερασμάτων στη Formula 1
Πάντως η βασική πορεία που αναμένεται να ακολουθηθεί θα είναι για πρώτη φορά η οριοθέτηση της ανώτατης τιμής αρνητικής άνωσης που θα επιτρέπεται να παράγουν τα μονοθέσια και προβλέπεται να είναι η μισή από αυτήν που παράγουν σήμερα. Ένας τέτοιος κανονισμός θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στη Formula 1. Μέχρι τώρα υπήρχαν περιορισμοί μόνο στις διαστάσεις των μονοθεσίων. Οι φετινοί κανονισμοί (ανύψωση της εμπρός αεροτομής προώθηση της πίσω και περιορισμός στα κανάλια του διαχύτη) στόχευαν στην μείωση κατά 25% της παραγόμενης κάθετης δύναμης, ωστόσο οι σχεδιαστές με διάφορα μικρά πτερύγια και αεροδυναμικά βοηθήματα κατάφεραν να καλύψουν την απώλεια αυτή, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τα μονοθέσια να γίνουν ακόμη πιο ευαίσθητα στη ροή του αέρα και τα προσπεράσματα ακόμη πιο δύσκολα.

Πέραν από αυτή τη μείωση κατά 50% στην αρνητική άνωση θα τοποθετηθεί και μια σανίδα υλικού υψηλής πρόσφυσης στο πάτωμα του μονοθεσίου, η οποία θα αποτρέπει τις ομάδες από το να τα ρυθμίζουν να κινούνται πολύ κοντά στο έδαφος καθώς κάτι τέτοιο αντί να δημιουργεί αεροδυναμικά οφέλη θα τα καθυστερεί. Πέραν αυτού αυτή η σανίδα θα παρέχει και μεγαλύτερη ασφάλεια καθώς επιβραδύνει τα μονοθέσια σε περίπτωση αστοχίας ενός εκ των ελαστικών ή σε κάποια άλλη περίπτωση ατυχήματος όπου το πάτωμα των μονοθεσίων θα έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα. Οι σχεδιαστές από εδώ και πέρα θα επικεντρώνονται στη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης των μονοθεσίων. Ο τρόπος με τον οποίο θα πιστοποιείται ότι τα μονοθέσια δεν παράγουν μεγαλύτερες τιμές αρνητικής άνωσης θα είναι απλός: μετά τον αγώνα θα ασκείται σε κάθε ένα από αυτά βάρος ίσο με τη δύναμη που ασκεί το ανώτατο επιτρεπτό όριο αεροδυναμικά παραγόμενης κάθετης δύναμης. Εάν η τάβλα ακουμπήσει το έδαφος κατά τη διαδικασία αυτή, τότε το μονοθέσιο θα είναι νόμιμο…

Ως γνωστό από του χρόνου οι περισσότερες ομάδες θα χρησιμοποιούν κινητήρες V8 όπως ορίζουν οι καινούριοι κανονισμοί. Ωστόσο υπάρχει πρόβλεψη για τις πιο μικρές ομάδες να χρησιμοποιούν τους φετινούς V10 με περιορισμένες στροφές (μόνο η Minardi έχει αποφασίσει μέχρι στιγμής να χρησιμοποιήσει το φετινό της κινητήρα του χρόνου). Οι μεγαλύτερες ομάδες όμως πιέζουν τη FIA να μειώσει την απόδοση των V10 καθώς φοβούνται ότι αυτοί θα είναι ισχυρότεροι από τους V8. Φυσικά δεν είναι δυνατό να διαμορφωθούν έτσι οι V10 ώστε να έχουν την ίδια απόδοση με τους V8 και ακόμη δεν έχει γίνει κάποια ανακοίνωση προς τη λύση του προβλήματος αυτού. Ωστόσο για το μέλλον μπορεί να υπάρξει περιορισμός στον ανώτατο αριθμό στροφών των κινητήρων V8 οι οποίοι προβλέπεται να ξεπερνάνε τις 20.000 σ.α.λ. Θέτοντας ένα ανώτατο όριο 18.000 σ.α.λ. π.χ. οι κατασκευαστές κινητήρων θα επικεντρώνονται στην καλύτερη απόδοση μέσα σε αυτό εύρος στροφών.

Η ξύλινη τάβλα που φαίνεται καθαρά στo πάτωμα της Red Bull του Klien θα αντικατασταθεί από υλικό υψηλής πρόσφυσης, προς αποτροπή των σχεδιαστών να ρυθμίζουν τα μονοθέσιά τους πολύ κοντά στο έδαφος, καθώς και για λόγους ασφαλείας
Υπάρχει επίσης πρόθεση να εισαχθεί και η υβριδική τεχνολογία στη Formula 1. Κάτι τέτοιο σχεδιάζεται να γίνει ξεκινώντας από το 2008, αν και μερικοί κατασκευαστές διαφωνούν με αυτή την ημερομηνία, ισχυριζόμενοι ότι είναι πολύ νωρίς για την ανάπτυξη ανάλογης τεχνολογίας. Πρόκειται για ένα σύστημα που θα συσσωρεύει ενέργεια κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος και θα τη διοχετεύει στο μονοθέσιο στην επόμενη ευθεία ως προσθήκη (περίπου 50 ίππων για πέντε δευτερόλεπτα) στην ήδη υπάρχουσα ισχύ του κινητήρα. Το βάρος ενός τέτοιου συστήματος υπολογίζεται να αγγίζει τα 50-60 κιλά.

Όσον αφορά τα κιβώτια ταχυτήτων, αν και στην αρχική πρόταση είχε λεχθεί η FIA να προμηθεύει όλες τις ομάδες με την ίδια μονάδα, τώρα συζητιέται οι ομάδες να κατασκευάζουν μόνες τους τα κιβώτια αλλά με προκαθορισμένες ελάχιστες διαστάσεις, βάρη και αντοχή. Αυτό θα γίνει για να μειωθεί το κόστος έρευνας και εξέλιξής τους καθώς και η διάρκεια ζωής των εξαρτημάτων αυτού του τομέα, ο οποίος κατά τον Mosley είναι αδιάφορος στους θεατές καθώς τα χαρακτηριστικά του διατηρούνται ως επτασφράγιστο μυστικό από τις ομάδες.

Ανάλογα, υπήρχε πρόταση για την παροχή ενός συστήματος πέδησης από τη FIA σε όλες τις ομάδες για τους ίδιους λόγους (μείωση κόστους έρευνας, εξέλιξης και κατασκευής) αλλά τελικά κάτι τέτοιο μάλλον δεν πρόκειται να εφαρμοστεί, καθώς εφόσον μεγαλώσουν οι διαστάσεις των ελαστικών και των τροχών εν γένει, θα υπάρχει μεγαλύτερος χώρος για τα δισκόφρενα άρα και μικρότερη ανάγκη για συνεχή έρευνα που θα αποσκοπεί στη μείωση των διαστάσεων και του βάρους των εν λόγω εξαρτημάτων. Όσον αφορά τα ελαστικά είναι πλέον σαφές ότι όλες οι πλευρές (FΙΑ και ομάδες) υποστηρίζουν την επιστροφή στα σλικ ελαστικά και την προμήθειά τους από έναν και μόνο κατασκευαστή, με ελεγχόμενες προδιαγραφές, για να εξαλειφθεί το κόστος δοκιμών εξέλιξής τους. Ωστόσο η νέα τεχνολογία που αναμένεται να προωθηθεί είναι ο ενεργός έλεγχος των πιέσεων σε ένα σταθερό, προκαθορισμένο επίπεδο, για λόγους ασφαλείας (δε θα υπάρχει απώλεια απόδοσης κατά τις περιόδους όπου θα βρίσκεται το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα, ή σε διακυμάνσεις της θερμοκρασίας). Επίσης με αυτό το μέτρο, υπάρχει περίπτωση να επιστρέψουν και οι αλλαγές ελαστικών κατά τους ανεφοδιασμούς.

Ο Mosley συνομιλεί στα paddock της Monza με τον αγωνιστικό διευθυντή της McLaren και κύριο εκπρόσωπο των ομάδων, Ron Dennis
Όπως είχε αναφερθεί και στην αρχική πρόταση της FIA, θα επιτραπεί η πώληση εξαρτημάτων ή και ολόκληρων μονοθεσίων μεταξύ ομάδων. Αυτό θα βοηθήσει τις μικρότερες ομάδες να έχουν καλύτερο εξοπλισμό με μικρότερο κόστος, ή να εισέλθουν καινούριες ομάδες στη Formula 1 χωρίς να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά για την κατασκευή υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων και την επάνδρωσή τους. Ειδικά για την προσέλκυση νέων ομάδων στη Formula 1, θα εξαλειφθεί και το αρχικό ποσό των 48 εκατομμυρίων δολαρίων που πρέπει να καταβληθεί σύμφωνα με τους όρους της ισχύουσας Συνθήκη Ομονοίας από κάθε καινούρια ομάδα. Αυτός ο όρος είχε θεσμοθετηθεί στο παρελθόν, όταν υπήρχαν ομάδες με μονοθέσια ακόμη και 15 δευτερόλεπτα πιο αργά από τους κορυφαίους συνδυασμούς.

Ένα μέτρο που περιλαμβανόταν στην αρχική πρόταση της FIA και μάλλον θα ισχύσει παρά την αντίθεση των αυτοκινητοβιομηχανιών, είναι η επιβολή όμοιας για όλες τις ομάδες και παρεχόμενης από τη FIA ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου του κινητήρα. Η FIA θέλει να περάσει αυτό τον κανονισμό έτσι ώστε να είναι σε θέση να απαγορέψει τα ηλεκτρονικά βοηθήματα (όπως το traction control) χωρίς να υπάρχει φόβος ότι οι ομάδες τα χρησιμοποιούν έτσι κι αλλιώς μέσω εξελιγμένων συστημάτων τα οποία δεν είναι δυνατό να επιβλεφθούν. Άλλωστε η εκ νέου νομιμοποίηση τέτοιων συστημάτων (στη Ισπανία το 2001) δρομολογήθηκε μετά από φήμες ότι μερικές ομάδες χρησιμοποιούσαν παράνομα ανάλογα συστήματα…

Το γενικό συμπέρασμα πάντως για τη νέα κατεύθυνση προς την οποία θα πορευθεί η Formula 1 στο μέλλον (πέραν της μείωσης του κόστους, της αύξησης του θεάματος και την προσέλκυση καινούριων ομάδων), είναι η χρήση τεχνολογίας η οποία στο μέλλον θα χρησιμοποιηθεί και στα αυτοκίνητα παραγωγής. Να χρησιμεύει δηλαδή η Fomrula 1 ακόμη περισσότερο και ως πλατφόρμα έρευνας για τις λύσεις που θα χρησιμοποιούμε όλοι μας κάποια ημέρα. Προς αυτό το σκοπό θα συνταχθεί και μια επιτροπή μελέτης της μέλλουσας τεχνολογίας, όχι μόνο για τη Formula 1 αλλά για το σύνολο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Εκπρόσωποι (από το τμήμα έρευνας και εξέλιξης του τμήματος παραγωγής) από κάθε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία θα προσκληθούν να επανδρώσουν αυτή την επιτροπή. Ο ρόλος αυτής θα είναι να μελετά την τεχνολογία (όσον αφορά την αξιοπιστία, την απόδοση, την κατανάλωση καυσίμου, την ασφάλεια, το φρενάρισμα, κ.α. –και όχι φυσικά τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, για να διατηρηθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος η οδηγική ικανότητα των πιλότων) που προβλέπεται να επέλθει στα αυτοκίνητα παραγωγής την επόμενη δεκαετία και να προτείνει τρόπους με τους οποίους θα μπορούν αυτές οι τεχνολογίες να εισέλθουν στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
To 2008 κατά πάσα πιθανότητα θα δούμε την επαναφορά των σλικ ελαστικών. Η τελευταία σεζόν που χρησιμοποιήθηκαν αυτά στη Formula 1 ήταν το 1997