Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

R.I.P. Emmanuel de Graffenried 22/1/2007 11:53 μμ

Emmanuel de Graffenried
Μέσα σε ένα μόλις μήνα, η Ελβετία έχασε και άλλον ένα πιλότο της, καθώς η καρδιά του 92χρονου Βαρόνου Emmanuel "Toulo" de Graffenried σταμάτησε να χτυπά σήμερα στη Λοζάννη. Ο de Graffenried ήταν ο τελευταίος πιλότος εν ζωή που είχε εκκινήσει στον πρώτο αγώνα του πρώτου παγκοσμίου πρωταθλήματος Formula 1, στο Silverstone το 1950... Μάλιστα, το 1988 είχε οδηγήσει και ένα γύρο της βρετανικής πίστας η οποία εκείνη τη σεζόν γιόρταζε τα 50 της χρόνια.

Γεννημένος στο Παρίσι στις 14 Μαΐου του 1914, ο de Graffenried ήταν μέλος μιας οικογένειας που αποτελούσε μέρος της υψηλής κοινωνίας της Βέρνης από το 1270! Μεγάλωσε στην Ελβετία και ξεκίνησε την αγωνιστική καριέρα του το 1937 με μια ιδιόκτητη Maserati 1.500 κ. εκ. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ίδρυσε την ομάδα Autosport (η οποία χρησιμοποιούσε μονοθέσια της Maserati) με τον Christian Kautz. Το 1947, ο de Graffenried είχε καταφέρει να τερματίσει τρίτος στο Grand Prix της Λοζάννης και τον επόμενο χρόνο στο Μονακό και τη Γενεύη. Μετά το θάνατο του Kautz στο Ελβετικό Grand Prix του 1948 στο Bremgarten, o de Graffenried έκλεισε την ομάδα και εισχώρησε σε αυτήν του Enrico Plate, η οποία αγωνιζόταν επίσης με Maserati. Το 1949 αποτέλεσε την καλύτερη χρονιά στην καριέρα του, καθώς σημείωσε την πρώτη του νίκη στο Βρετανικό Grand Prix στο Silverstone, ενώ ήρθε δεύτερος στο Pau (Γαλλία), τον Jersey Road Race (Νορμανδία), το καλοκαιρινό Ελβετικό Grand Prix στο Skarpnack και το Zandvoort (Ολλανδία).

Emmanuel de Graffenried
Συνέχισε να αγωνίζεται με την ομάδα του Plate και το 1950 και συμμετείχε σε 4 από τους 7 αγώνες του νεοσύστατου πρωταθλήματος της Formula 1, τερματίζοντας δυο φορές μόλις εκτός βαθμών (6ος), ενώ έφερε μια Alfa Romeo στη δεύτερη θέση του Grand Prix των Εθνών που διεξήχθη στη Γενεύη. Το 1951 συμμετείχε σε 5 από τους 8 αγώνες του Πρωταθλήματος (με Maserati και Alfa Romeo) και σημείωσε βαθμούς στο Grand Prix της πατρίδας του, που διεξήχθη στο Bremgarten. Tην επόμενη σεζόν συνέχισε με την ομάδα του Enrico Plate, αγωνιζόμενος σε τέσσερις από τους αγώνες της σεζόν, φτάνοντας μέχρι την 6η θέση στην πατρίδα του. Τερμάτισε τρίτος ωστόσο σε δυο μη πρωταθληματικούς αγώνες.

Το 1953 ήταν η πιο επιτυχημένη σεζόν του στη Formula 1, καθώς σημείωσε βαθμούς σε τρεις αγώνες, τερματίζοντας πέμπτος στο Zandvoort και το Nurburgring και τέταρτος στο Spa. Με 7 συμμετοχές σε εννιά αγώνες, κατάφερε να τελειώσει τη σεζόν στην 8η θέση της τελικής βαθμολογίας. Παράλληλα, νίκες κατέκτησε στους μη πρωταθληματικούς αγώνες των Συρακουσών και του Goodwood, καθώς και του αγώνα Formula 2 στο Nurburgring. Την επόμενη χρονιά θα αγωνιζόταν σε δυο μόλις αγώνες του πρωταθλήματος. Κατέκτησε νίκες στους μη πρωταθληματικούς αγώνες της Νότιας Αμερικής στη Gavea και το Interlagos ενώ το 1956 έκανε την τελευταία εμφάνισή του στο Ιταλικό Grand Prix. Ενδιάμεσα, αντικατέστησε τον Kirk Douglas στα αγωνιστικά πλάνα της ταινίας The Racers του 1955.

Στη συνέχεια, επικεντρώθηκε στη δική του επιχείρηση στην Ελβετία μέσω της οποίας πουλούσε Alfa Romeo, Ferrari και Rolls Royce. Επέστρεψε στα paddock τη δεκαετία του '70 και παρέμεινε ως αυτή του '80 ως πρεσβευτής της Philip Morris, πάντοτε πρόθυμος να συζητήσει για τις αγωνιστικές του εμπειρίες.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Emmanuel de Graffenried, Maserati
Grand Prix Αργεντινής, 1954