Aρχείο ετών
νέα
πρόγραμμα
ομάδες-οδηγοί
βαθμολογία

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Formula 1  / Νέα  / Αρθρο

Δοκιμές εξέλιξης-Καταλονία: Loeb, υποψήφιοι οδηγοί, αεροδυναμική 2009 και KERS 17/11/2008 12:11 πμ

O Sebastien Loeb δίπλα από το μονοθέσιο της Red Bull
H ΒΜW Sauber έδωσε την πρώτη γεύση ενός μονοθεσίου προδιαγραφών 2009
O Takuma Sato στο δεύτερο τεστ του με την Toro Rosso ήταν ο ταχύτερος όλων
O Sebastien Buemi ψάχνει και αυτός για ένα αγωνιστικό cockpit στην Toro Rosso
O Βruno Senna στο τιμόνι μιας Honda
Kαι ο Lucas di Grassi δοκίμασε τη Honda
Eμπρός αεροτομή προδιαγραφών 2009 στη Honda του Wurz
Ο Hulkenberg στο τιμόνι μιας Williams με εμπρός και πίσω αεροτομή προδιαγραφών 2009
Παρατηρείστε το δεξί ψυγείο της Ferrari του Badoer, όπου στεγάζεται το KERS
O Giedo van der Garde έληξε την πρώτη ημέρα του πίσω από το τιμόνι μιας Renault με ένα ατύχημα
Μόλις δυο εβδομάδες έπειτα από το τέλος της σεζόν του 2008, όλες οι ομάδες πλην της Toyota ξεκίνησαν τις δοκιμές εξέλιξης ενόψει του 2009. Η ημέρα παρείχε πολλές εκπλήξεις, καθώς πέραν των δοκιμών του 5 φορές πρωταθλητή του WRC, Sebastien Loeb με τη Red Bull, αρκετοί νέοι (και γνώριμοι από παλιότερα…) οδηγοί δοκίμασαν για διάφορες ομάδες, ενώ η BMW Sauber παρουσίασε ένα υβριδικό μονοθέσιο, το οποίο πληρούσε τους κανονισμούς του 2009, ενώ μερικές από τις υπόλοιπες ομάδες δοκίμαζαν διάφορες λύσεις για την επόμενη χρονιά, όχι όμως συνδυασμένες όλες μαζί.

Ο ειδικός προσκεκλημένος της Red Bull, Sebastien Loeb, έκλεψε την παράσταση, με την πλειονότητα των δημοσιογράφων να παραμονεύει κάθε βήμα του. Εχθές, ο 34χρονος Γάλλος εξοικειώθηκε με το μονοθέσιο της ομάδας (πρόκειται για την πρώτη φορά που οδηγεί μονοθέσιο Formula 1 χωρίς ηλεκτρονικά βοηθήματα, έπειτα από τις περυσινές δοκιμές του με Renault στο Paul Ricard) διανύοντας 100 χιλιόμετρα στην πίστα του Silverstone στην Αγγλία, η οποία όμως ήταν βρεγμένη και οι θερμοκρασίες εξαιρετικά χαμηλές. O Γάλλος, έπειτα από τη συμπλήρωση 82 γύρων σήμερα στην ισπανική πίστα (καλύπτοντας δηλαδή γύρω στα 380 χιλιόμετρα συνολικά), σημείωσε μια εντυπωσιακή επίδοση, μόλις 1,5 δευτερόλεπτο πιο αργή από τον καλύτερο χρόνο της ημέρας, η οποία τον έφερε στην 8η θέση του πίνακα των χρόνων. Όπως δήλωσε ο Loeb, η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε ήταν να καταλάβει με πόση ταχύτητα μπορεί να διανύσει τις στροφές καθώς και τα σημεία φρεναρίσματος, λόγω των φρένων από ανθρακονήματα τα οποία δεν έχει συνηθίσει. Το πρωί, ακολούθησε λανθασμένο μονοπάτι με το στήσιμο του μονοθεσίου, ωστόσο το απόγευμα κατάφερε να βελτιώσει την κατάσταση. Η Red Bull ήταν η μόνη ομάδα μαζί με τη Williams που συμμετείχε με μονάχα ένα μονοθέσιο.

O άλλος πρωταγωνιστής της ημέρας ήταν το υβριδικό μονοθέσιο της BMW Sauber, το αμάξωμα του οποίου πληρούσε –στην πλειονότητά του- τους τεχνικούς κανονισμούς του 2009 ενώ αυτό που οδηγούσε ο οδηγός δοκιμών της γερμανικής ομάδας, Christian Klien έφερε και KERS, δίνοντας μια πρώτη ολοκληρωμένη εντύπωση για το πώς θα φαίνονται τα μονοθέσια της επόμενης σεζόν, καθώς πραγματοποιήθηκαν αρκετοί γύροι με σλικ ελαστικά. Ο Robert Kubica προκάλεσε μια από τις κόκκινες σημαίες της ημέρας. Είναι σχεδόν σίγουρο τα τελικά μονοθέσια θα είναι πιο καλαίσθητα από το «πρόχειρα» προετοιμασμένη F1.08B, η οποία ωστόσο προκάλεσε αρκετά απογοητευμένους τους οπαδούς του σπορ, οι οποίοι πιστεύουν ότι η καινούργια μορφή μονοθεσίων. Η BMW Sauber είναι μια από τις μόλις δυο ομάδες που έχει ανακοινώσει την ημερομηνία παρουσίασης του καινούργιου της μονοθεσίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί στη Βαλένθια της Ισπανίας στις 20 Ιανουαρίου, όπου θα ξεκινήσουν και οι πρώτες δοκιμές.

Η άλλη ομάδα που έχει ανακοινώσει την ημερομηνία παρουσίασης του καινούργιου μονοθεσίου της είναι η Toyota, η οποία θα αποκαλύψει την TF109 τέσσερις ημέρες νωρίτερα, στις 16 Ιανουαρίου πιθανότατα στην Κολωνία της Γερμανίας, αν και δεν έχει επιλεγεί ακόμα η ακριβής τοποθεσία. Η Toyota –η μόνη ομάδα που απουσίαζε από τη Βαρκελώνη- έχει ενημερώσει τις υπόλοιπες ομάδες σε μια συνέλευση της FOTA (ο σύνδεσμος των ομάδων), ότι θα ξεκινήσει τη σεζόν με ένα μονοθέσιο που δε θα φέρει σύστημα KERS, ενόσω οι υπόλοιπες ομάδες βρίσκονται στη διαδικασία εξακρίβωσης αν η χρήση του θα αποφέρει κέρδη, καθώς η προσθήκη βάρους 25-35 κιλών μπορεί να μην αναπληρώσει την διάρκειας 6,67 δευτερολέπτων ανά γύρο επιπλέον ισχύ 90 ίππων. Ο πρόεδρος της Toyota, John Howett, δήλωσε την άποψή του ότι οι περισσότερες ομάδες υποτιμούν την πρόκληση του εγχειρήματος και αποκάλυψε ότι η ιαπωνική ομάδα θα ξεκινήσει τις δοκιμές στην πίστα με το δικό της σύστημα KERS τον Ιανουάριο, με ένα πλαίσιο που δε θα είναι σχεδιασμένο να το φιλοξενήσει και συνεπώς δε θα μπορέσει να αγωνιστεί με αυτό το σύστημα πριν το μέσο της σεζόν. Ο Howett πιστεύει ότι η κατασκευή ενός αποδοτικού και ταυτόχρονα απόλυτα ασφαλούς συστήματος είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί μέχρι τη διεξαγωγή του πρώτου αγώνα. Παράλληλα, άλλος ένας παράγοντας που κάνει μειονεκτική την υιοθέτηση του KERS είναι χρήση των σλικ ελαστικών, τα οποία απαιτούν τη –γενική- κατανομή βαρών (καθώς η ιδανική τιμή αυτής μεταβάλλεται από πίστα σε πίστα αλλά και με την αλλαγή της θερμοκρασίας) κεκλιμένη όσο το δυνατό περισσότερο προς τον εμπρός άξονα, όπου η αύξηση της επιφάνειας επαφής του πέλματος του ελαστικού είναι μεγαλύτερη σε σύγκριση με τον πίσω άξονα, προσφέροντας περισσότερη διαθέσιμη πρόσφυση την οποία φυσικά οι ομάδες θα σπεύσουν να εκμεταλλευτούν. Η προσθήκη τόσων πολλών κιλών στο πίσω μέρος του μονοθεσίου κάνει σχεδόν αδύνατο κάτι τέτοιο… Ο συνιδιοκτήτης και διευθυντής μηχανολογίας της Williams, Patrick Head πιστεύει ότι πολλές ομάδες θα ακολουθήσουν το παράδειγμα της Toyota και θα παρουσιάσουν τα δικά τους συστήματα KERS όταν διαπιστώσουν ότι με αυτό τον τρόπο θα βελτιώσουν τις επιδόσεις του μονοθεσίου τους. Ο Βρετανός, αποκαλύπτει ότι τα κέρδη στο γύρο από τη χρήση KERS 2 και 3 δεκάτων του δευτερολέπτου και η λανθασμένη για τις απαιτήσεις των ελαστικών κατανομή βαρών θα «κοστίζει» πολύ περισσότερο χρόνο στο γύρο. Ωστόσο, ο διευθυντής της Honda, Ross Brawn πιστεύει ότι σε πίστες όπου η πρώτη στροφή απέχει πολύ από το σημείο όπου παρατάσσονται για την εκκίνηση τα μονοθέσια, το KERS μπορεί να αποφέρει κέρδος έως και τριών θέσεων στο ξεκίνημα του αγώνα. Ωστόσο, τόσο ο Brawn όσο και ο τεχνικός διευθυντής της Williams, Sam Michael συμφωνούν ότι χρειάζονται περισσότερες δοκιμές με τα σλικ ελαστικά για να διαπιστωθεί ο τρόπος λειτουργίας τους.

Με την χρήση του KERS ωστόσο, η ποσότητα έρματος που χρησιμοποιείται για να βελτιστοποιηθεί το ζύγισμα μειώνεται και έτσι οι βαρύτεροι οδηγοί βρίσκονται να μειονεκτούν, καθώς το μεγαλύτερο βάρος τους, σημαίνει ότι τα επιπλέον κιλά δεν είναι τοποθετημένα με τον καλύτερο τρόπο. Δέκα κιλά είναι μεγάλη ποσότητα για ένα μονοθέσιο Formula 1, συνεπώς ενδέχεται οι πιο βαριοί οδηγοί να έχουν μεγαλύτερες δυσκολίες να πετύχουν το ιδανικό ζύγισμα.

Δυο Toro Rosso βρέθηκαν στην κορυφή των χρόνων σήμερα, που λόγω της πολυμορφίας των μονοθεσίων που συμμετείχαν, δεν είχαν ιδιαίτερη σημασία. Η ιταλική ομάδα –που ενδέχεται να μην πωλήσει το 50% που ανήκει στον ιδρυτή της Red Bull Dietrich Mateschitz- έπειτα από την μετάβαση του Sebastian Vettel στη Red Bull, δεν έχει αποφασίσει ακόμα το οδηγικό της δίδυμο για το 2009 και πέραν μεταξύ των υποψηφίων, πέραν του Sebastιen Bourdais που ξεκινάει τις δοκιμές αύριο, είναι οι οδηγοί που φιγουράριζαν στην κορυφή των χρόνων σήμερα: ο 31 ετών Ιάπωνας Takuma Sato (πρώην οδηγός των Jordan, Β.Α.R./Honda και Super Aguri και ο 20χρονος Sebastien Buemi (που αγωνιζόταν φέτος στο πρωτάθλημα GP2, παράλληλα με τα καθήκοντα δοκιμαστή στη Red Bull). Οι δυο οδηγοί βρέθηκαν πίσω από το τιμόνι της φετινής STR3 απλά ρυθμισμένης να παράγει επίπεδα αρνητικής άντωσης του 2008 και χρησιμοποίησαν τη μαλακότερη από τις δυο σλικ γόμες που έχει στη διάθεση των ομάδων για αυτό το τεστ η Bridgestone. Για την Toro Rosso έχει ακουστεί και το όνομα του Rubens Barrichello, από τον οποίο λέγεται ότι έχει ζητηθεί χρηματική συνεισφορά για να εξασφαλίσει ένα αγωνιστικό cockpit καθώς και ο Bruno Senna. O 25χρονος ανιψιός του θρυλικού Ayrton, που ολοκλήρωσε τη φετινή σεζόν GP2 στη δεύτερη θέση, όμως δοκίμαζε σήμερα ένα από τα μονοθέσια της Honda, όπως και ο 24χρονος συμπατριώτης του (οδηγός δοκιμών της Renault φέτος), Lucas di Grassi. Το γεγονός ότι ο Barrichello δε συμπεριλαμβάνεται στα σχέδια της Honda για τις δοκιμές εξέλιξης σημαίνει ότι παρά τις εκκλήσεις του team mate του τα τελευταία τρία χρόνια, Jenson Button (ο οποίος αναμένεται να παραμείνει στην ομάδα αν και τίποτα δεν έχει επισημοποιηθεί ακόμα) προς την ιαπωνική ομάδα να τον διατηρήσει, καθώς πιστεύει ότι η εμπειρία του θα είναι χρήσιμη δεδομένης της σημαντικής αλλαγής κανονισμών, μάλλον σημαίνει ότι ο 36χρονος Βραζιλιάνος δεν αποτελεί μέρος των μελλοντικών σχεδίων της Honda. Ο ίδιος ο Barrichello δήλωσε ότι θα ενημερωθεί για το μέλλον του από την ομάδα στο τέλος Νοεμβρίου, όταν θα έχουν εξαχθεί τα συμπεράσματα από τις επιδόσεις των νεαρών Βραζιλιάνων. Παράλληλα, η Honda έχει διατηρήσει σε χαμηλά επίπεδα τα χιλιόμετρα δοκιμών που έχει «ξοδέψει» μέχρι στιγμής, για να έχει περισσότερα διαθέσιμα χιλιόμετρα δοκιμών και σετ ελαστικών στη χειμερινή περίοδο προετοιμασίας για το 2009. Η ιαπωνική ομάδα σκοπεύει να παρουσιάσει το καινούργιο της μονοθέσιο στις αρχές Ιανουαρίου και –όπως οι περισσότερες ομάδες- να ετοιμάσει μια αναβαθμισμένη έκδοσή του μέχρι τα τέλη Μαρτίου που θα ξεκινήσει η καινούργια σεζόν. Eνδιαφέρον –τουλάχιστον για την πατρίδα μας- είναι το γεγονός ότι η Honda προσέλαβε στο αεροδυναμικό της τμήμα πρόσφατα έναν Έλληνα, τον Βαγγέλη Αρβανιτάκη. Η Honda δοκίμαζε με τον Alex Wurz σήμερα τόσο το σύστημα KERS της, όσο και μια εμπρός αεροτομή προδιαγραφών 2009.

Η McLaren χρησιμοποιούσε ένα φετινό (ρυθμισμένο να παράγει χαμηλά επίπεδα αρνητικής άντωσης) και ένα υβριδικό μονοθέσιo με τους δοκιμαστές της Gary Paffet και Pedro de la Rosa στα πηδάλια. Ο Ισπανός ήταν ταχύτερος με την MP4-23K, η οποία φέρει KERS. O de la Rosa δήλωσε ότι με τα σλικ ελαστικά, υπάρχει πολύ περισσότερη πρόσφυση, ωστόσο με τη μειωμένη αεροδυναμική απόδοση η συνολική πρόσφυση παραμένει στα ίδια επίπεδα. Ωστόσο όπως αναφέρει ο Ισπανός, το ζύγισμα του μονοθεσίου είναι διαφορετικό, με το εμπρός μέρος να είναι πολύ δυνατό στην προσέγγιση των στροφών, προσφέροντας πολύ καλή πρόσφυση στην έξοδό τους. Αυτό κάνει τον de la Rosa να προβλέψει ότι το 2009, τα μονοθέσια θα είναι ταχύτερα στις αργές στροφές και πιο αργά στις γρήγορες καμπές, λόγω της μειωμένης αρνητικής άντωσης. Ο Ισπανός δήλωσε επίσης ότι το KERS χρειάζεται αρκετή εξέλιξη ακόμα, ειδικά στη φάση του φρεναρίσματος, καθώς εκεί φορτίζει, παράγοντας επιπλέον αντίσταση η οποία πρέπει με κάποιο τρόπο να ελεγχθεί, μέσω της κατανομής πέδησης και του φρεναρίσματος του κινητήρα. Ο de la Rosa κατέληξε ότι οι ομάδες έχουν πάρα πολλά να μάθουν σε εξαιρετικά περιορισμένα χιλιόμετρα δοκιμών εξέλιξης.

Η Ferrari ήταν επίσης παρούσα με τους δοκιμαστές της, Marg Gene και Luca Badoer. O Iταλός οδηγούσε ένα μονοθέσιο που έφερε ένα εμφανές εξόγκωμα στο δεξί ψυγείο, το οποίο φιλοξενούσε το KERS.

Ο Nelsinho Piquet πλαισιώθηκε από τον 23χρονο Ολλανδό Giedo van der Garde, πρωταθλητή φέτος στο World Series by Renault, ο οποίος με την επιτυχία του εξασφάλισε ένα τεστ με τη γαλλική ομάδα, το οποίο όμως δεν ξεκίνησε με τον ιδανικό τρόπο, αφού είχε ένα ατύχημα στις 15:30.

Ο Nico Hulkenberg (οδηγός δοκιμών) βρέθηκε πίσω από το τιμόνι της μοναδικής Williams στην πίστα. Το υβριδικό μονοθέσιο έφερε εμπρός και πίσω αεροτομή προδιαγραφών 2009, καθώς και διαχύτη που πληροί τους κανονισμούς της επόμενης σεζόν. O Γερμανός προκάλεσε μια κόκκινη σημαία.

Η Force India συμμετείχε με τον δοκιμαστή της, Vitantonio Liuzzi και τον Adrian Sutil, ξεκινώντας το τελευταίο τεστ της με κινητήρες Ferrari, ενόψει της συνεργασίας της με την Mercedes και την McLaren. H ινδική ομάδα δε θα πραγματοποιήσει ξανά δοκιμές μέχρι να είναι έτοιμο το καινούργιο μονοθέσιό της, η VJM02. Ωστόσο, κάποιες πηγές αναφέρουν ότι το καινούργιο μονοθέσιο μπορεί να καθυστερήσει να παρουσιαστεί και γίνεται λόγος για τέλη Ιανουαρίου, ίσως και αρχές Φεβρουαρίου, γεγονός που σημαίνει ότι η Force India θα χάσει αρκετά χιλιόμετρα δοκιμών.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr

Xειμερινές δοκιμές εξέλιξης: Καταλονία, 17/11
A/AΟδηγόςΟμάδα-ΚινητήραςΧρόνοςΓύροι
1Takuma SatoToro Rosso-Ferrari1:20.763121
2Sebastien BuemiToro Rosso-Ferrari1:21.071117
3Alex WurzHonda1:21.19877
4Pedro de la RosaMcLaren-Mercedes1:21.41765
5Luca BadoerFerrari1:22.03893
6Gary PaffettMcLaren-Mercedes1:22.23547
7Robert KubicaBMW Sauber1:22.34156
8Sebastien LoebRed Bull-Renault1:22.50382
9Nelsinho PiquetRenault1:22.56080
10Christian KlienBMW Sauber1:22.88353
11Nico HulkenbergWilliams-Toyota1:23.467116
12Vitantonio LiuzziForce India-Ferrari1:23.79486
13Adrian SutilForce India-Ferrari1:23.83288
14Marc GeneFerrari1:24.11732
15Bruno SennaHonda1:24.34339
16Giedo van der GardeRenault1:24.90827
17Lucas di GrassiHonda1:25.51248

Sebastien Loeb
Η BMW Sauber F1.08B έφερε την καινούργια, πιο χαμηλή (κατά 7,5 εκατοστά) πιο πλατιά –κατά 40 εκατοστά, καλύπτοντας μεγάλο μέρος της μετωπικής επιφάνειας των ελαστικών- ημιενιαία εμπρός αεροτομή, που ρυθμίζεται σε έξι σκάλες για να παράγει διαφορετικά επίπεδα αρνητικής άντωσης και να διευκολύνει τα προσπεράσματα. Το υπόλοιπο αμάξωμα ήταν απαλλαγμένο από αεροδυναμικά βοηθήματα κάθε είδους, ενώ τα καλύμματα των ψυγείων ήταν φανερά πιο ογκώδη, έτσι ώστε να φιλοξενούν και το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας (KERS). H πίσω αεροτομή ήταν ανυψωμένη (κατά 15 εκατοστά), με το υψηλότερο σημείο της να είναι στο ίδιο επίπεδο με τον αεραγωγό κινητήρα, ενώ το πλάτος της ήταν μειωμένο (κατά 25 εκατοστά), όπως προβλέπουν οι καινούργιοι κανονισμοί. Μονάχα ο αεροδυναμικός διαχύτης ήταν του 2008 και δεν πληρούσε τους καινούργιους κανονισμούς.
H Williams είναι η μόνη ομάδα που έχει δοκιμάσει μέχρι στιγμής διαχύτη προδιαγραφών 2009, ο οποίος είναι 5 εκατοστά πιο ψηλός από τον φετινό και 35 εκατοστά πιο πίσω τοποθετημένος.