Aρχείο ετών
νέα
πρόγραμμα
ομάδες-οδηγοί
βαθμολογία

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Formula 1  / Νέα  / Αρθρο

Αναλυτικοί κανονισμοί του 2011 14/12/2010 5:27 μμ

Η FIA δημοσιοποίησε τους πλήρεις αγωνιστικούς και τεχνικούς κανονισμούς του 2011, στους οποίους μπορούν να βρεθούν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες και μερικά καινούργια μέτρα όσον αφορά την οδηγική συμπεριφορά και το ωράριο των μηχανικών...

Ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή
Τα μονοθέσια θα φέρουν από το 2011 μια ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή. Όταν ένας οδηγός πλησιάσει στο 1 δλ. τον προπορευόμενό του, ένα φως στο cockpit θα τον ειδοποιεί ότι έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τη ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή, πατώντας ένα κουμπί, για να επιχειρήσει με μεγαλύτερη ευκολία ένα προσπέρασμα. Μόλις ενεργοποιείται, η πίσω αεροτομή θα παράγει λιγότερη αεροδυναμική αντίσταση, επιτρέποντας την επίτευξη υψηλότερης τελικής ταχύτητες σε προκαθορισμένες ευθείες της πίστας. Η ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή θα επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί οποιαδήποτε στιγμή πριν την έναρξη του αγώνα, δηλαδή οι οδηγοί θα μπορούν να τη λειτουργήσουν για να βελτιώσουν το χρόνο τους στις κατατακτήριες δοκιμές. Στον αγώνα θα χρησιμοποιείται μονάχα για προσπεράσματα, αφότου ο οδηγός έχει συμπληρώσει 2 γύρους έπειτα από την εκκίνηση, ή την παρέμβαση αυτοκινήτου ασφαλείας. Το σύστημα θα «οπλίζει» μονάχα όταν ο οδηγός βρίσκεται εντός ενός δευτερολέπτου από τον προπορευόμενό του σε προκαθορισμένα σημεία της πίστας, αν και η FIA διατηρεί το δικαίωμα να τροποποιήσει την απόσταση αυτή. Το σύστημα θα απενεργοποιείται αυτομάτως την πρώτη φορά που θα πατήσει φρένο ο οδηγός αφότου το έχει χρησιμοποιήσει. Μονάχα ένα πτερύγιο (ελάχιστου πλάτους 708 χλστ.) θα επιτρέπεται να κινείται για να παράγει λιγότερη αντίσταση, αυξάνοντας τις τελικές ταχύτητες στις ευθείες. Σε περίπτωση βλάβης του συστήματος, το πτερύγιο θα επιστρέφει στη φυσιολογική του θέση.

Τα πτερύγια της πίσω αεροτομής δεν επιτρέπεται να έχον καμπυλότητα με ακτίνα μικρότερη των 100 χλστ. και επίσης πρέπει να είναι «κλειστά», δηλαδή χωρίς διατρήσεις. Η διαμήκης διατομή των gurney flap δεν επιτρέπεται να ξεπερνάει τα 20 χλστ. σε οποιαδήποτε διάσταση. Τα πτερύγια θα πρέπει να έχουν πάχος μεταξύ 2-5 χλστ. (αντί για 2-3 χλστ.). Η χορδή του πίσω επάνω πτερυγίου πρέπει να είναι μικρότερη από αυτήν του άλλου ανώτερου πτερυγίου της πίσω αεροτομής. Τα διαχωριστικά των πτερυγίων της πίσω αεροτομής δε μπορούν να απέχουν περισσότερο από 355 χλστ. από το διαμήκη κεντρικό άξονα του μονοθεσίου.

Απαγορεύονται τα f-duct
Οποιοδήποτε σύστημα χρησιμοποιεί κίνηση οδηγού για να μεταβάλλει την αεροδυναμική συμπεριφορά του μονοθεσίου (f-duct/συστήματα stalling πίσω αεροτομής) απαγορεύεται, πέραν της κινούμενης πίσω αεροτομής.

Απλούστεροι διαχύτες
Η διατύπωση των κανονισμών τροποποιήθηκε έτσι ώστε να απαγορευθούν μια για πάντα οι διαχύτες δυο επιπέδων.

KERS
Τα συστήματα ανάκτησης κινητικής ενέργειας θα κάνουν την επιστροφή τους το 2011. Εφόσον όμως φέτος δε χρησιμοποιούνταν λόγω συμφωνίας των ομάδων, οι κανονισμοί που τα αφορούν παραμένουν οι ίδιοι με του 2009, με τη μόνη διαφορά ότι το KERS θα πρέπει να βρίσκεται μεταξύ του 30 και του 50% του μεταξονίου του μονοθεσίου (αντί του πλαισίου 40-60% που ίσχυε μέχρι φέτος), γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να τοποθετηθεί πιο πίσω από πέρυσι.

Eλαστικά
Σημαντική αλλαγή για το 2011 αποτελεί το γεγονός ότι τα ελαστικά θα προμηθεύει σε ολόκληρο το grid η Pirelli, αντί για την Bridgestone. Στον τομέα αυτό έχουν προστεθεί καινούργιοι κανονισμοί, όπως αυτός που αναφέρει ότι εάν ο αγώνας διακοπεί και δε μπορεί να συνεχιστεί, όσοι οδηγοί δεν έχουν χρησιμοποιήσει αμφότερες τις διαθέσιμες σλικ γόμες ελαστικών θα δεχθούν ποινή 30 δλ. στο συνολικό χρόνο που έχουν σημειώσει. Οποιοσδήποτε οδηγός ολοκληρώσει τον αγώνα χωρίς να έχει χρησιμοποιήσει αμφότερες τις γόμες ελαστικών θα αποκλείεται από το τελικό αποτέλεσμα.

Κιβώτια 5 αγώνων
Τα κιβώτια πρέπει να έχουν κύκλο ζωής 5 σαββατοκύριακων (αντί για τεσσάρων που είχαν φέτος) εκτός και αν ο οδηγός εγκαταλείψει σε κάποιον από αυτούς τους αγώνες, οπότε μπορεί να ξεκινήσει καινούργιος κύκλος. Όπως και φέτος, αν ένα κιβώτιο αντικατασταθεί πρόωρα, ο οδηγός θα λάβει ποινή 5 θέσεων στη σειρά εκκίνησης του αγώνα. Το καινούργιο κιβώτιο θα πρέπει να έχει τις ίδιες σχέσεις με αυτό που αντικαταστάθηκε, αλλιώς επιβάλλεται ποινή 5 ακόμη θέσεων στη σειρά εκκίνησης. Έπειτα από τον αγώνα που αντικαταστάθηκε το κιβώτιο, η ομάδα έχει το δικαίωμα να τοποθετήσει μια καινούργια 7τάχυτη μονάδα στο μονοθέσιο για το επόμενο Grand Prix.

Για το 2011 και μόνο, κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του μια αλλαγή κιβωτίου «τζόκερ», εκτός από τον τελευταίο αγώνα της σεζόν. Δηλαδή, την πρώτη φορά που θα αναγκαστεί να αλλάξει πρόωρα κιβώτιο στο μονοθέσιό του, δε θα δεχθεί ποινή για την αντικατάσταση αυτή.

Περιορισμός της οδηγικής επιθετικότητας
Σε μια προσπάθεια να μειώσει τις επικίνδυνες καταστάσεις εντός πίστας, η FIA έγινε πιο αυστηρή με τους οδηγούς, διατυπώνοντας για πρώτη φορά στους κανονισμούς μερικούς περιορισμούς όσον αφορά τις μάχες τους στην πίστα. Κινήσεις που ενδέχεται να παρεμποδίσουν άλλους οδηγούς στην πίστα, όπως η αλλαγή γραμμής περισσότερες από μια φορές, η αντικανονική αλλαγή πορείας και το εκούσιο στρίμωγμα πέραν των ορίων της πίστας, δεν επιτρέπονται.

Οι οδηγοί θα πρέπει να βρίσκονται εντός των ορίων τις πίστας καθ’ όλες τις στιγμές. Οι άσπρες γραμμές στα άκρα της πίστας θωρούνται μέρος της, αλλά τα kerb όχι. Ένα μονοθέσιο θα κρίνεται ότι έχει βγει εκτός πίστας, όταν κανένα μέρος του δεν πατάει μέσα σε αυτήν. Εάν ένας οδηγός βγει από την πίστα, μπορεί να επανέλθει σε αυτήν μονάχα όταν είναι ασφαλές να το κάνει και εφόσον δεν κερδίσει οποιοδήποτε πλεονέκτημα από αυτή την κίνηση.

Μόλις ένα μονοθέσιο φτάσει έναν ντουμπλαρισμένο οδηγό, ο τελευταίος πρέπει να αφήσει τον ταχύτερο συνδυασμό να προσπεράσει στην πρώτη διαθέσιμη ευκαιρία. Εάν ο ντουμπλαρισμένος οδηγός δεν αφήσει τον ταχύτερο να περάσει, οι άνθρωποι της πίστας θα του δείξουν μπλε σημαίες. Αν κάποιος οδηγός αγνοήσει τις μπλε σημαίες, θα αναφέρεται στους αγωνοδίκες του Grand Prix.

107%
Για το 2011 επανέρχεται ο κανονισμός του 107% στις κατατακτήριες δοκιμές. Εάν ένας οδηγός σημειώσει στο Q1 των κατατακτήριων δοκιμών χρόνο εκτός του 107% του ταχύτερου συνδυασμού στο συγκεκριμένο σκέλος, δε θα έχει το δικαίωμα να εκκινήσει τον αγώνα. Υπό ειδικές περιπτώσεις αυτό το μέτρο ενδέχεται να παρακαμφθεί και να επιτραπεί η συμμετοχή στον αγώνα, εφόσον ο οδηγός έχει π.χ. σημειώσει ανταγωνιστικό χρόνο κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών. Εάν γίνουν αποδεκτοί περισσότεροι από ένας οδηγοί με αυτό τον τρόπο (έχοντας ξεπεράσει το 107%), οι αγωνοδίκες θα αποφασίσουν τη σειρά με την οποία αυτοί θα εκκινήσουν στον αγώνα. Η ομάδα δε θα έχει το δικαίωμα να ασκήσει έφεση στις αποφάσεις των αγωνοδικών σχετικά με τον κανονισμό του 107%.

Άρση του καθεστώτος ομολογκασιόν
Οι ομάδες δεν είναι αναγκασμένες πλέον να περάσουν από ομολογκασιόν μέρη του μονοθεσίου τους όπως το cockpit, οι ζάντες και τα roll bar. Φέτος δεν είχαν το δικαίωμα να εξελίξουν τα συγκεκριμένα μέρη κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Βάρος και κατανομή του
Το ελάχιστο όριο βάρους του μονοθεσίου (με τον οδηγό μέσα) αυξήθηκε κατά 20 κιλά για να φτάσει τα 640, με συγκεκριμένη κατανομή μεταξύ των δυο αξόνων (46:54 ± 0,5%). Στον εμπρός άξονα το βάρος δε θα επιτρέπεται να είναι λιγότερο από 291 κιλά, ενώ στον πίσω άξονα θα πρέπει οπωσδήποτε να ξεπερνάει τα 342. Αυτά τα όρια θα προσαρμοστούν ξανά (με ακρίβεια κιλού), εφόσον προκύψει μεγάλη η διαφορά βάρους μεταξύ των καινούργιων ελαστικών της Pirelli και των φετινών της Bridgestone.

Παχύτερες εμπρός αεροτομές
Oποιοδήποτε κομμάτι αμαξώματος 450 χλστ. εμπρός από τον άξονα των εμπρός τροχών θα πρέπει να έχει πάχος μεγαλύτερο από 10 χλστ. Αυτό είναι ένα μέτρο που αποσκοπεί στην εξάλειψη φαινομένων χρήσης εύκαμπτων αεροτομών.

Λίγο πιο ψηλά...
Ως επίπεδο αναφοράς για το αμάξωμα πίσω από τους εμπρός τροχούς θα θεωρείται το χαμηλότερο αναρτώμενο σημείο του μονοθεσίου, με την «ξύλινη» σανίδα του πατώματος να έχει αφαιρεθεί. Αυτό θα κάνει τα συγκεκριμένα αεροδυναμικά βοηθήματα να τοποθετηθούν πιο ψηλά, μειώνοντας λίγο την απόδοσή τους.

Στενότερα pit lane
H γρήγορη λωρίδα του pit lane δε θα επιτρέπεται να έχει πλάτος μεγαλύτερο από 3,5 μέτρα, έτσι ώστε να μη χωράνε δυο μονοθέσια (πλάτους 180 εκ. χωρίς τα ελαστικά) πλάι-πλάι. Τα μονοθέσια θα πρέπει να σχηματίζουν ουρές εντός του pit lane κατά την έναρξη ή επανέναρξη περιόδων ελεύθερων δοκιμών, ή υπό το καθεστώς ασφαλείας. Οι οδηγοί απαγορεύεται να προσπερνούν εντός του pit lane, εκτός και αν ένα μονοθέσιο έχει καθυστερήσει πέραν του φυσιολογικού.

Κατά τη διάρκεια του αγώνα, ο αλυτάρχης διατηρεί το δικαίωμα να κλείσει το pit lane για λόγους ασφαλείας. Σε τέτοια περίπτωση, μονάχα τα μονοθέσια που είναι εμφανές ότι χρίζουν άμεσα επισκευών θα επιτρέπεται να εισέλθουν στα pits.

Ποινές αγωνοδικών
Στις ποινές που μπορούν να επιβάλλουν οι αγωνοδίκες (στο τετραμελές σώμα των οποίων θα παραμείνει ένας παλαίμαχος οδηγός αγώνων, όπως συνέβη φέτος για πρώτη φορά) λόγω παράβασης ενός οδηγού κατά τη διάρκεια του αγώνα προστέθηκαν: ποινή χρόνου, επίπληξη, αποκλεισμός από τα τελικά αποτελέσματα και αφαίρεση δικαιώματος συμμετοχής στο επόμενο Grand Prix. Μέχρι στιγμής, οι αγωνοδίκες μπορούσαν μονάχα να επιβάλλουν ποινή διέλευσης από το pit lane, ποινή στάσης 10 δλ. στα pits και ποινή οποιουδήποτε αριθμού θέσεων στη σειρά εκκίνησης του επόμενου αγώνα.

Εντολές ομάδας
Η FIA απέσυρε τον κανονισμό που απαγόρευε στις ομάδες να εφαρμόσουν εντολές που θα επηρέαζαν το αποτέλεσμα του αγώνα, ωστόσο η Διεθνής Ομοσπονδία υπενθυμίζει στις ομάδες ότι οποιαδήποτε πράξη τους δυσφημίσει το σπορ, παραβαίνοντας το άρθρο 151c του Διεθνούς Αγωνιστικού Κώδικα, θα αντιμετωπίσει τις αρμόζουσες ποινές.

Καλύτερα ωράρια
Λιγότερες ώρες θα δουλεύουν τα μόλις 45 μέλη της κάθε ομάδας που ταξιδεύουν στα Grand Prix. Κανένα μέλος της ομάδας που σχετίζεται με τη λειτουργία του μονοθεσίου δεν επιτρέπεται να παρευρίσκεται στην πίστα κατά τη διάρκεια δυο εξάωρων περιόδων, οι οποίες ξεκινάνε 10 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα έναρξης της πρώτης περιόδου ελεύθερων δοκιμών Παρασκευής και της των ελεύθερων δοκιμών Σαββάτου. Αυτό σημαίνει ότι αν οι ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής ξεκινάνε π.χ. στις 10 το πρωί, οι μηχανικοί δεν επιτρέπεται να βρίσκονται στην πίστα από τα μεσάνυχτα της προηγούμενης νύχτας μέχρι τις 6 το πρωί. Με αυτό τον τρόπο η FIA προσπαθεί να εξαλείψει τα παράλογα ωράρια που έχουμε δει να εφαρμόζουν μερικές ομάδες για να προλάβουν να προετοιμάσουν τα μονοθέσιά τους. Ωστόσο, επειδή πάντοτε υπάρχουν και απρόοπτα, κάθε ομάδα έχει το δικαίωμα εξαίρεσης από αυτό τον κανονισμό τέσσερις φορές (κάθε ημέρα λαμβάνεται υπ’ όψη ξεχωριστά) κατά τη διάρκεια της σεζόν. Για την Κυριακή, δεν υπάρχει περιορισμός επειδή τα μονοθέσια εισέρχονται σε καθεστώς parc ferme ύστερα από τις κατατακτήριες δοκιμές και οι ομάδες δεν επιτρέπεται να παρέμβουν σε αυτά, οπότε δεν υπάρχει δουλειά για τους μηχανικούς.

Χρόνος Δ
Ο χρόνος Δ, κάτω από τον οποίο θα πρέπει να κινούνται οι οδηγοί στην πίστα (μεταξύ των δυο γραμμών αυτοκινήτου ασφαλείας στα δυο άκρα του pit lane) όταν δε βρίσκεται σε γρήγορη προσπάθεια (στις κατατακτήριες δοκιμές και στους αναγνωριστικούς γύρους πριν τον αγώνα) θα ορίζεται ως το 145% του καλύτερου χρόνου στις ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής (εφόσον αυτές διεξήχθησαν σε στεγνή πίστα), αν και ο αλυτάρχης θα έχει το δικαίωμα να τροποποιήσει το χρόνο αυτό κατά τη διάρκεια του σαββατοκύριακου. Μέχρι φέτος, δεν υπήρχε σαφής ορισμός υπολογισμού του χρόνου Δ.

Γύρος σχηματισμού
Oποιοσδήποτε οδηγός χάσει τη θέση του στο γύρο σχηματισμού και δεν καταφέρει να την ανακτήσει μέχρι την πρώτη γραμμή αυτοκινήτου ασφαλείας (στην είσοδο του pit lane) είναι αναγκασμένος να μπει στα pits και να εκκινήσει τον αγώνα από εκεί, όντας ουραγός.

Λεπτομέρειες καθεστώτος αυτοκινήτου ασφαλείας
Υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, οποιοδήποτε μονοθέσιο εισέρχεται στα pits, μπορεί να προσπεράσει άλλα μονοθέσια, ακόμα και την Mercedes-Benz SLS AMG του Bernd Maylander εφόσον έχει διασχίσει την πρώτη γραμμή αυτοκινήτου ασφαλείας (στην είσοδο του pit lane). Όταν ένα μονοθέσιο εξέρχεται από τα pits υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, τα υπόλοιπα μονοθέσια (καθώς και ο Maylander) έχουν το δικαίωμα να το προσπεράσουν πριν αυτό διασχίσει τη δεύτερη γραμμή αυτοκινήτου ασφαλείας, στην έξοδο του pit lane. Αυτή η αλλαγή είναι διαδικαστική, και εφαρμόστηκε επειδή όποτε μπαίνει ένας οδηγός στο pit lane (ή εξέρχεται από αυτό) είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσει ανακατατάξεις, οι οποίες θεωρητικά απαγορεύονται υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.

Προεξέχον πάτωμα
Το προεξέχον μέρος του πατώματος δεν επιτρέπεται να έχει καμίας μορφής άρθρωση, αποσβεστήρες, υδραυλικά και μέρη που λυγίζουν με μη γραμμικό τρόπο ή ενδέχεται να παρουσιάσουν συστηματικά μόνιμη παραμόρφωση.

Crash test και ασφάλεια
Το monocoque (κέλυφος επιβίωσης) θα υποβάλλεται σε ένα παραπάνω στατικό crash test (6 συνολικά για το 2011), με την πίεση (15 ΚΝ) να εφαρμόζεται κάτω από το πάτωμά του.

Επιπλέον προστατευτικές επιφάνειες (παχύτερες από 3 χλστ, οι οποίες μπορούν να αποτελούνται από 3 μέρη), κατασκευασμένες από 7 φύλλα Zylon και 2 φύλλα ανθρακονημάτων θα προστεθούν στα πλαϊνά του cockpit στην περιοχή των ποδιών για τη βελτίωση της ανθεκτικότητάς.

Κάθε τροχός θα πρέπει να έχει δυο συρματόσχοινα που αποτρέπουν την αποκόλλησή του σε περίπτωση ατυχήματος. Πρέπει να απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον 100 χλστ. στα σημεία ένωσης με το monocoque (εμπρός) ή το κιβώτιο (πίσω) και κάθε συρματόσχοινο πρέπει να βρίσκεται μέσα σε διαφορετικό ψαλίδι της ανάρτησης.

Ζάντες
Οι ζάντες θα πρέπει να κατασκευάζονται από ένα εκ των ακόλουθων δυο κραμάτων μαγνησίου: ΑΖ70 ή ΑΖ80.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr