Aρχείο ετών
νέα
πρόγραμμα
ομάδες-οδηγοί
βαθμολογία

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Formula 1  / Νέα  / Αρθρο

Επίσημη παρουσίαση της Williams FW28 29/1/2006 9:57 μμ

Frank Williams, Narain Karthikeyan, Sam Michael, Tim Routsis, Patrick Head, Alex Wurz, Nico Rosberg, Mark Webber, Williams FW28 - Cosworth
Τα βασικά στελέχη της Williams (και της Cosworth) σε πλήρη απαρτία μαζί με το καινούριο μονοθέσιο της ομάδας
Η ομάδα της Williams παρουσίασε την Παρασκευή στο εργοστάσιό της, στο Grove της Αγγλίας το καινούριο της μονοθέσιο, την FW28.

Bασικός στόχος της Williams όπως ανέφερε και ο τεχνικός διευθυντής της, Sam Michael με αυτό το μονοθέσιο, είναι να αποκατασταθεί η (παραγόμενη από τις επιδόσεις) εικόνα της ομάδας ως αυτή μιας κορυφαίας ομάδας. Ο τρόπος με τον οποίο θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι κατά τον ίδιο τον ιδιοκτήτη και ιδρυτή της, Frank Williams: η ολοκλήρωση της επερχόμενης σεζόν ανάμεσα στους τρεις πρώτους Κατασκευαστές στο αντίστοιχο Πρωτάθλημα. Φυσικά κάτι τέτοιο συνεπάγεται με νίκες… Η Williams ευελπιστεί ότι οι αλλαγές που έχουν υποστεί οι κανονισμοί φέτος (V8 Κινητήρες 2,4 λίτρων αντί για 3λιτρους V10, επιστροφή στις αλλαγές ελαστικών κατά τη διάρκεια του αγώνα) θα ελαχιστοποιήσουν τις διαφορές μεταξύ των ομάδων σε μερικούς τουλάχιστον τομείς εφόσον όσον αφορά τους κινητήρες αλλά και τις συνέπειες της χρήσης τους, όλες θα ξεκινήσουν από μηδενική βάση, κάνοντας πιο πιθανή την ανάκαμψή της από την 5η θέση στην οποία τερμάτισε την –αρκετά άσχημη- περσινή σεζόν της (η πρώτη για αυτήν από το 2000 χωρίς νίκη). Ο Williams έσπευσε φυσικά να τονίσει ότι εάν υπήρχε υποστήριξη από κάποια αυτοκινητοβιομηχανία τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα και θα γίνονταν πιο γρήγορα λόγω των αυξημένων οικονομικών πόρων και εργατικού δυναμικού με το οποίο θα συνεπαγόταν κάτι τέτοιο.

Williams FW28 - Cosworth
Εντελώς διαφορετικό το ρύγχος της καινούριας Williams, θυμίζει κάπως την περσινή McLaren
Το 2006 αποτελεί επίσης και μια κρίσιμη σεζόν για την ομάδα της Williams καθώς αν καταφέρει να πετύχει θετικά αποτελέσματα φέτος, θα έχει περισσότερες πιθανότητες σε ένα καλύτερο μέλλον. Αν η Williams αποδείξει φέτος ότι πρέπει ακόμη να θεωρείται υπολογίσιμη δύναμη στη Formula 1, θα καταφέρει να προσελκύσει περισσότερους σπόνσορες κάτι που συνεπάγεται φυσικά με μεγαλύτερο budget άρα και περισσότερες δυνατότητες εξέλιξης. Με την αποχώρηση της BMW από την ομάδα είδαμε και αρκετά λογότυπα χορηγών να λείπουν από το καινούριο αμάξωμα (εμφανής είναι η έλλειψη βασικού σπόνσορα στα καλύμματα των ψυγείων) αν και η ομάδα ανακοίνωσε αυτές τις ημέρες μερικούς ακόμη σπόνσορες. Πρώτα απ’ όλα το ινδικό γκρουπ εταιριών, Tata, συνεισφέρει (άγνωστο σε τι ποσοστό) στα οικονομικά της ομάδας, καθώς αυτή ανακοίνωσε και επίσημα στην παρουσίασή της ότι εκτός από τον Alex Wurz, θα έχει ως δεύτερο δοκιμαστή τον περσινό οδηγό της Jordan, Narain Karthikeyan. Η Tata αποτελεί προσωπικό σπόνσορα του Ινδού και ουσιαστικά η ανάγκη χρημάτων της Williams (αλλά και η επιθυμία –και το δαιμόνιο στην επίλυση ανάλογων… προβλημάτων- του Bernie Ecclestone να διατηρήσει στη Formula 1 το μοναδικό ουσιαστικά επιχειρηματικό του χαρτί στη δεύτερη μεγαλύτερη –πληθυσμιακά- αγορά του κόσμου) εξασφάλισε άλλη μια χρονιά στη Formula 1 στον Karthikeyan. O ίδιος παραδέχθηκε ότι αυτή ήταν η καλύτερη επιλογή που είχε φέτος, αν και ο ορισμός των καθηκόντων του πήρε λίγο καιρό να ολοκληρωθεί όπως ανέφερε… Πέρα από την Tata, η Williams ανακοίνωσε επίσης ότι θα συνεργάζεται με την Mobilecast, μια ιαπωνική εταιρία που εξειδικεύεται στην ασύρματη και Bluetooth τεχνολογία. Η Mobilecast θα αποτελεί και τεχνολογικό συνεργάτη της ομάδας, βελτιώνοντας τα συστήματα επικοινωνίας που χρησιμοποιεί στην πίστα. Σημαντικό έσοδο αποτελεί για τη Williams (χωρίς μάλιστα να απαιτεί χώρο στο αμάξωμα…) η συμφωνία αποδέσμευσης του Jenson Button από το συμβόλαιο που είχε υπογράψει για το 2006 (η οποία εκτιμάται στα 15-20 εκατομμύρια δολάρια). Τον τρίτο νέο σπόνσορα που ανακοινώθηκε αποτελεί η φινλανδική εταιρία ισοτονικού ποτού Battery, η οποία υποστήριξε και πέρυσι το Nico Rosberg στην πορεία του για την κατάκτηση του πρώτου στην ιστορία Πρωταθλήματος GP2.

Williams FW28 - Cosworth
Τα ψυγεία παρουσιάζουν σκάψιμο στο κάτω μέρος τους, είναι πιο ψηλά από τα περσινά, η εισαγωγή αέρα είναι μικρότερη και έχει προστεθεί μια μικρή αεροτομή στο πλάι
Όσον αφορά τους οδηγούς, οι απαιτήσεις είναι φυσικά υψηλές, αλλά ο ίδιος ο Williams αναγνώρισε το γεγονός ότι βασικότερη προϋπόθεση για να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν μια καλή σεζόν οι Mark Webber και Nico Rosberg, θα πρέπει να τους παρασχεθεί ένα πιο ανταγωνιστικό μονοθέσιο από το περσινό. Ο Webber δεν κατάφερε να αποδώσει τα αναμενόμενα φέτος, αλλά ο διευθυντής μηχανολογίας και συνιδιοκτήτης της ομάδας, Patrick Head, πιστεύει ότι με τον κατάλληλο εξοπλισμό, ο Αυστραλός είναι σε θέση να νικήσει αγώνες. Ο Head ανέφερε επίσης ότι η πτωτική καμπή που γνώρισε η Williams το περσινό καλοκαίρι, επηρέασε την απόδοση του Webber, ο οποίος ωστόσο επανήλθε στις καλές εμφανίσεις μετά από μια έντονη συζήτηση με την ομάδα εκείνη την περίοδο. Όσον αφορά τον πρωτοεμφανιζόμενο περσινό Πρωταθλητή του GP2 και γιο του Πρωταθλητή του 1982 (με τη Williams μάλιστα), Keke Rosberg, Nico Rosberg, ο Michael περιμένει να δούμε λάθη από την πλευρά του, όπως και από τον καθένα στην πρώτη του σεζόν, αλλά πιστεύει επίσης ότι στο μέλλον ο Γερμανός θα δείξει ξεχωριστές ικανότητες.

Οι προαναφερθέντες στόχοι θα μπορέσουν φυσικά να εκπληρωθούν, μονάχα αν η καινούρια FW28 αποδειχθεί καλό μονοθέσιο. Καθώς δεν έχει διανυθεί ούτε ένα χιλιόμετρο δοκιμών με αυτό το μονοθέσιο (το ντεμπούτο του θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 31 Ιανουαρίου, στην πίστα της Valencia), ο Patrick Head ήταν προσεκτικός και δεν παρείχε καμία πρόβλεψη για τις δυνατότητες του καινούριου μονοθεσίου, καθώς αυτές πρέπει πρώτα να πιστοποιηθούν στην πίστα. Ο Head επεσήμανε ότι αν και πολύ καλοί, οι προσομοιωτές του εργοστασίου της ομάδας δεν μπορούν να αναπαράγουν το σύνολο των συνθηκών που διαδραματίζονται στην πίστα. H FW28 είναι το πρώτο μονοθέσιο το οποίο έχει μελετηθεί ταυτοχρόνως και στις δυο αεροδυναμικές σήραγγες της ομάδας και αποτελεί μια απομάκρυνση από τα προηγούμενα μοντέλα της ομάδας, κάτι που είναι εμφανές από την πρώτη ματιά!

Williams FW28 - Cosworth
Διαφορετική από πέρυσι είναι και ηπίσω αεροτομή (κοίλα πτερύγια, πλευρικά τοιχώματα που κλίνουν προς το εσωτερικό)
Αν και η εμπρός αεροτομή παραμένει αυτή που είδαμε στους τελευταίους αγώνες του 2005, το ρύγχος είναι εντελώς διαφορετικό από το περσινό, όντας πιο πλατύ και χαμηλό (θυμίζοντας αρκετά το περσινό της McLaren). Επίσης, η αλλαγή στους κανονισμούς όσον αφορά την απόσταση των barge boards και των εκτροπέων αέρα από το έδαφος (ανυψώθηκαν κατά πέντε εκατοστά φέτος) ανάγκασε τη Williams να αλλάξει στρατηγική στη στήριξη των κάτω ψαλιδιών της εμπρός ανάρτησης τα οποία πλέον καταλήγουν κατευθείαν στο σασί, έτσι ώστε η ροή αέρα κάτω από το ρύγχος και προς το πάτωμα της FW28 να είναι ανεπηρέαστη. Επίσης, τα ψυγεία της FW28 είναι εντελώς διαφορετικά από αυτά της FW27… Πιο ψηλά από τα περσινά, παρουσιάζουν (όπως είναι πλέον το συνηθισμένο) ένα σκάψιμο στο κάτω μέρος τους, ενώ η εισαγωγή αέρα που διαθέτουν είναι αρκετά μικρότερη από την περσινή (και θυμίζει λίγο αυτή της Sauber). Επίσης, στο πλάι των εισαγωγών αυτών παρατηρούνται μικρές αεροτομές η οποίες βελτιώνουν τη ροή αέρα γύρω από αυτή την περιοχή. Τις αεροτομές αυτές χρησιμοποιούν η Toyota και η Honda ωστόσο ο σχεδιασμός αυτών της Williams είναι εντελώς διαφορετικός, καθώς το μέγεθός τους είναι πολύ πιο μικρό απ’ ότι στις δυο προαναφερθείσες ομάδες. Οι καμινάδες των ψυγείων είναι πολύ πιο μεγάλες από τις περσινές και είναι τοποθετημένες λίγο πιο μπροστά. Ο σχεδιασμός των μικρών αεροτομών που βρίσκονται ακριβώς πίσω από τις καμινάδες έχει αλλάξει και αυτός ελαφρά, καθώς τα πτερύγια αυτών δεν είναι πλέον ευθύγραμμα και διαθέτουν ένα επιπλέον στοιχείο στο κάτω πίσω μέρος τους. Με την καινούρια διαμόρφωση των αεροτομών αυτών οι αεροδυναμιστές της Williams προσπάθησαν να απομακρύνουν τον καυτό αέρα που εξάγεται από τις καμινάδες, μακριά από την πίσω αεροτομή. Το μήκος του πτερυγίου που κατευθύνει τον αέρα επάνω από τα πίσω ελαστικά έχει μειωθεί σημαντικά, αφού πλέον αυτό ξεκινάει μετά το μέσο των ψυγείων. Οι απολήξεις των εξατμίσεων είναι τοποθετημένες λίγο πιο μπροστά απ’ ότι στο υβριδικό μονοθέσιο, ενώ είναι εμφανής η εξοικονόμηση χώρου στο κάλυμμα του κινητήρα και το πίσω μέρος των ψυγείων. Εντελώς διαφορετική είναι και η πίσω αεροτομή, της οποίας τα πτερύγια είναι πλέον κοίλα (ανασηκώνονται δηλαδή στα άκρα τους). Τα πλευρικά τοιχώματα κλίνουν πολύ περισσότερο προς το κέντρο του μονοθεσίου στην επιφάνεια που δε στηρίζει τα πτερύγια και διατηρούν τις οπές στο επάνω εμπρός μέρος τους που στοχεύουν στη μείωση των στροβιλισμών, καθώς και το σκάψιμο στο πίσω επάνω μέρος τους.

Williams FW28 - Cosworth
Διαφορετική είναι και η διάταξη στα πτερύγια που εντοπίζονται στο πίσω μέρος των ψυγείων
Καθώς η καινούρια γεωμετρία της εμπρός ανάρτησης αποτελεί καινούρια τεχνολογία για τη Williams, o Head ευελπιστεί ότι οι θετικές ενδείξεις στους προσομοιωτές θα επαληθευθούν και στις πίστες και ότι ο συνδυασμός με τα καινούρια (για την ομάδα) ελαστικά της Bridgestone αποδειχθεί επιτυχής. Μια άλλη καινούρια τεχνολογία την οποία προτίθεται να ενσωματώσει στο καινούριο της μονοθέσιο η ομάδα είναι και η χρήση seamless κιβωτίου ταχυτήτων (το οποίο μειώνει την απώλεια ισχύος και στροφών του κινητήρα κατά τις αλλαγές σχέσεων), ωστόσο το εγχείρημα αυτό βρίσκεται ακόμη στο επίπεδο επίλυσης των προβλημάτων νεότητας που παρουσιάζει και δεν είναι σίγουρο αν θα είναι έτοιμο να χρησιμοποιηθεί μέχρι το Grand Prix του Μπαχρέιν που ανοίγει τη φετινή σεζόν, καθώς πρέπει να πιστοποιηθεί ότι θα είναι αρκετά αξιόπιστο για να ολοκληρώνει χωρίς προβλήματα την απόσταση που διανύεται κατά τη διάρκεια ενός αγωνιστικού τριημέρου. Η Williams εκτιμά ότι το πλεονέκτημα από τη χρήση κιβωτίου seamless μπορεί να ανέλθει ως τα 4 δέκατα του δευτερολέπτου ανά γύρο! Ωστόσο, αν η χρήση του δε γίνει εφικτή, η ομάδα έχει έτοιμο ένα κιβώτιο διαφορετικής (συμβατικής) τεχνολογίας στο οποίο μπορεί να βασιστεί.

Η Cosworth από την πλευρά της, στοχεύει στη διατήρηση των υψηλών επιπέδων αξιοπιστίας που επέδειξε πέρυσι ο TJ2005, με την καινούρια οκτακύλινδρη κινητήρια μονάδα της. Η Cosworth δεν ασχολήθηκε απλά με την κατασκευή του κινητήρα αλλά συνεργάστηκε στενά με τη Williams στη δημιουργία ολόκληρου του συστήματος κίνησης (μετάδοση, ηλεκτρονικά, λογισμικό και αρχιτεκτονική τοποθέτησης του κινητήρα). H Cosworth ελπίζει με την απόδοσή της να πείσει τη Williams να παρατείνει τη μονοετή συνεργασία που έχει συμφωνηθεί. Γεγονός είναι ότι οι πελατειακοί κινητήρες της βρετανικής εταιρίας επιβαρύνουν το –έτσι κι αλλιώς λιτό- budget της Williams. Από την άλλη το σημαντικότερο έσοδο που έχει η ίδια η Cosworth στη διάθεσή της να εκμεταλλευτεί για την εξέλιξη των κινητήρων της, είναι… τα χρήματα που της καταβάλει η Williams! H Cosworth πιστεύει πάντως ότι τα χρήματα δε συνεπάγονται με ικανότητες…
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Williams FW28 - Cosworth
Williams FW28 - Cosworth