Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

FIA: Προτάσεις κανονισμών 2008/2009 22/12/2005 4:59 πμ

Max Mosley
Η FIA εξέδωσε χθες ένα εκτενέστερο σχεδιάγραμμα των προτάσεών της για τις αλλαγές που θέλει να επιβάλλει από το 2008 (οι οποίες θα κατατεθούν στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στις 22 Μαρτίου), έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος που απαιτείται από τις ομάδες αν θέλουν να είναι ανταγωνιστικές. Η FIA θέλει να αναπροσαρμόσει τη Formula 1 έτσι ώστε μια ομάδα με budget 100 εκατομμυρίων δολαρίων να έχει τη δυνατότητα να βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων, ενώ όποια ομάδα θα έχει την πρόθεση να ξοδέψει παραπάνω χρήματα, να μην απολαμβάνει το ανάλογο προβάδισμα στις πίστες. Φέτος τα budget των κορυφαίων ομάδων κυμάνθηκαν σε επίπεδα άνω των 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο πρόεδρος της FIA, Max Mosley, δήλωσε: «Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα πρέπει να παραμείνει οικονομικά βιώσιμο για τις ανεξάρτητες ομάδες. Εναντίον αυτού δυο (πιθανότατα τρεις) Κατασκευαστές θέλουν να νικήσουν ξοδεύοντας αλόγιστα ποσά. Αυτή η προσέγγιση έχει προκαλέσει μεγάλες ζημιές στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, πρόσφατα στο IRL στις ΗΠΑ. Δε θέλουμε κάτι ανάλογο στη Formula 1. Ένας από τους Κατασκευαστές ξοδεύει ποσό μεγαλύτερο από το μισό του συνολικού ετήσιου μερίσματός της. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο και αργά ή γρήγορα, οι μέτοχοι θα το λάβουν υπ’ όψιν τους».

Για το λόγο αυτό καθώς και για τους λόγους που παραθέτονται έπειτα από κάθε πρόταση, η FIA προτείνει τα ακόλουθα:

2008

-Nέες τεχνολογίες οι οποίες δίνουν σε μια ομάδα πλεονέκτημα για μια σεζόν αλλά υιοθετούνται τις επόμενες χρονιές από όλες τις υπόλοιπες ομάδες με σημαντικό οικονομικό κόστος θα απαγορεύονται μετά το τέλος της πρώτης σεζόν.
Λόγος: Για να μειωθεί το κόστος. Αυτό θα επιτρέπει σε μια ομάδα η οποία ανακαλύπτει μια καινούρια τεχνολογία να επωφελείται από αυτή, αλλά θα αποτρέπει τη Formula 1 ως σύνολο να ξοδεύει έπειτα χρήματα στην ίδια τεχνολογία μόνο και μόνο για να διατηρηθούν όλες οι ομάδες στην ίδια (σχετική) θέση με πριν.

-Η πίσω αεροτομή θα χωριστεί στα δυο.
Λόγος: Οι έρευνες δείχνουν ότι η κίνηση αυτή θα παράγει ένα «παράθυρο» αέρα εντός του οποίου το μονοθέσιο που ακολουθεί θα αποδίδει πολύ καλύτερα, ευνοώντας έτσι τα προσπεράσματα.

-Αλλαγές στους κανονισμούς όσον αφορά το αμάξωμα για να μειωθεί η αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη ενώ τα επίπεδα αεροδυναμικής αντίστασης θα παραμείνουν τα ίδια έτσι ώστε να αποφευχθεί η αύξηση των ταχυτήτων στις στροφές πάνω από τα επίπεδα του 2006.
Λόγος: Ασφάλεια.

-Αλλαγές στο αμάξωμα των μονοθεσίων στο εμπρός μέρος τους για να τα κάνουν να συμπεριφέρονται καλύτερα ενώ βρίσκονται πίσω από άλλα μονοθέσια.
Λόγος: για να ευνοηθούν τα προσπεράσματα.

-Περιορισμοί σε πιθανούς «ενδιαφέροντες» τομείς αεροδυναμικής έρευνας.
Λόγος: Μείωση του κόστους.

-Το χαμηλότερο επιτρεπτό βάρος θα μειωθεί από τα 605 στα 550 κιλά (μαζί με τον οδηγό).
Λόγος: Για να μειωθεί το κόστος αγοράς 55 κιλών πολύ ακριβού έρματος υψηλής πυκνότητας για κάθε μονοθέσιο και η μεταφορά αυτού ανά τον κόσμο. Τα μονοθέσια θα είναι επίσης ασφαλέστερα χωρίς αυτό το επιπλέον βάρος.

-Οι κινητήρες θα έχουν ανώτατο όριο 19.000 στροφών ανά λεπτό με πιθανή αύξηση του ορίου αυτού στις 20.000 σ.α.λ. σε συμφωνία με τις αγωνιζόμενες ομάδες.
Λόγος: Για να μειωθεί το κόστος και να κατευθυνθεί η έρευνα των τμημάτων κατασκευής κινητήρων προς τις τεχνολογίες που αφορούν τα αυτοκίνητα παραγωγής.

-Μια προκαθορισμένη ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα και του κιβωτίου θα χρησιμοποιείται σε όλες τις περιπτώσεις στη Formula 1.
Λόγος: Μείωση του κόστους, εξάλειψη των ηλεκτρονικών βοηθημάτων όπως το traction control (σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης) και παροχή δυνατότητας στη FIA να ελέγχει τη χρήση του κινητήρα και τα χιλιόμετρα δοκιμών που έχει κάνει αυτός.

-Τα γρανάζια των κιβωτίων ταχυτήτων θα έχουν ελάχιστο πάχος 12 χιλιοστών.
Λόγος: Μείωση του κόστους μέσω της ενίσχυσης της αντοχής των κιβωτίων.

-Οι πιέσεις των ελαστικών θα δύναται να ρυθμίζονται από τον οδηγό ενώ το μονοθέσιο θα κινείται.
Λόγος: Ασφάλεια, ειδικά κατά τις περιόδους αυτοκινήτου ασφαλείας.

-Η μέγιστη διάμετρος των τροχών θα αυξηθεί στα 640 χιλιοστά εμπρός και 710 πίσω (από τα τωρινά 660 που επιβάλλονται και στους δυο άξονες), ενώ τα μέγιστα πλάτη αυτών θα είναι 365 χιλιοστά εμπρός (355 σήμερα) και 460 πίσω (από τα 380 που είναι τώρα) ενώ τα ελαστικά θα είναι σλικ (φαλακρά).
Λόγος: Για να αυξηθεί η μηχανική πρόσφυση και να αντισταθμίσει τη μειωμένη αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη κι να διευκολυνθούν τα προσπεράσματα.

-Μόνο επιτρεπόμενα υλικά θα δύναται να χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του μονοθεσίου.
Λόγος: Μείωση του κόστους.

-Τουλάχιστο 5,75% του καυσίμου θα πρέπει να προέρχεται από βιολογικές πηγές.
Λόγος: Για να διατηρηθεί το προβάδισμα έναντι των εξελίξεων στα καύσιμα των αυτοκινήτων παραγωγής.

Εκτός από τους προτεινόμενους Τεχνικούς Κανονισμούς για το 2008, υπάρχει η πρόθεση να γίνουν αλλαγές και στους Αγωνιστικούς Κανονισμούς το 2008. Αυτοί θα υποβληθούν στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στις 22 Μαρτίου 2006 και θα περιλαμβάνουν:

-Προετοιμασίες για την επιβολή ενός και μόνο προμηθευτή ελαστικών το 2008
-Κινητήρες διάρκειας τριών αγώνων
-Μεταδόσεις διάρκειας τεσσάρων αγώνων
-Ποινές βάρους για την πρόωρη αντικατάσταση κινητήρα ή κιβωτίου
-Περιορισμοί στις δοκιμές εξέλιξης
-Ανώτατο όριο δυο μονοθεσίων ανά ομάδα ανά αγώνα (απαγόρευση εφεδρικών μονοθεσίων)
-Ημερομηνία έναρξης και λήξης καταβολής αιτήσεων συμμετοχής για το 2008

Δεν υπάρχει πρόθεση να ανανεωθούν οι όροι της Συνθήκης Ομονοίας οι οποίοι απαγορεύουν στις ομάδες να πουλούν η μια στην άλλη εξαρτήματα ή ολόκληρα σασί. Προτείνεται να επιτραπεί μια εντελώς ελεύθερη αγορά σε αυτό τον τομέα.

2009

Από το 2009 η κάθε ομάδα θα επιτρέπεται να πραγματοποιεί μόνο δυο αλλαγές στο αμάξωμά της μετά την έναρξη της σεζόν.
Λόγος: Μείωση του κόστους.

Υπάρχει η πρόθεση να επιτραπούν συστήματα αποθήκευσης και ανάκτησης ενέργειας (υβριδικά συστήματα) από το 2009, δεδομένου ότι κάτι τέτοιο μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς να προκαλέσει προβλήματα στο budget οποιασδήποτε από τις αγωνιζόμενες ομάδες.

Πλέον, αναμένεται η αντίδραση των Κατασκευαστών στις προτάσεις αυτές… Το σίγουρο είναι ότι αυτοί δε θα είναι χαρούμενοι με τις προτάσεις που θέλουν την απαγόρευση των τεχνολογικών νεωτερισμών έπειτα από τον πρώτο χρόνο εφαρμογής τους, την προκαθορισμένη ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου για όλες τις ομάδες, τον περιορισμό στην αεροδυναμική έρευνα, καθώς και το ανώτατο όριο στροφών… Ιδίως οι δυο τελευταίοι είναι αρκετά αντίθετοι με το πνεύμα της Formula 1… Δυστυχώς ότι προσπάθειες και να γίνουν για να μειωθεί το κόστος, οι ομάδες πάντοτε θα βρίσκουν τρόπους και τομείς έρευνας να επενδύουν χρήματα…
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr