 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
R.I.P. Keith Duckworth |
20/12/2005 7:20 μμ
|
|
|
|
 |
O Duckworth (δεξιά) με τον οδηγό που χάρισε στην Cosworth τον πρώτο της τίτλο στη Formula 1, το 1968, τον Graham Hill (πατέρας του Πρωταθλητή του 1996, Damon Hill) |
|
O σχεδιαστής του πιο επιτυχημένου κινητήρα στην ιστορία τη Formula 1, άφησε την τελευταία του πνοή εχθές σε ηλικία 72 ετών… Ο Keith Duckworth ίδρυσε μαζί με τον Mike Costin το 1958 την Cosworth (Costin Duckworth) την εταιρία που κατασκεύασε το 1967 τον θρυλικό κινητήρα Cosworth DFV ο οποίος από το 1968 μέχρι το 1982 κατέκτησε 154 νίκες στη Formula 1!
O Βρετανός Duckworth σπούδασε μηχανολογία στο Λονδίνο και το 1957 έγινε μηχανικός εξέλιξης μετάδοσης (των αυτοκινήτων παραγωγής) στη Lotus, υπό τις διαταγές του Colin Chapman. To 1958 ένωσε τις δυνάμεις του με έναν άλλο μηχανικό της Lotus, τον Mike Costin για να δημιουργήσει όπως προείπαμε την Cosworth της οποίας η πρώτη αποστολή ήταν να εξελίσσει εξαρτήματα για τους κινητήρες των αυτοκινήτων παραγωγής της Ford.
Το 1965, η Ford παρήγγειλε από την Cosworth δυο αγωνιστικούς κινητήρες, ένας εκ των οποίων ήταν και ο 3λιτρος DFV, τον οποίο ο Duckworth σχεδίασε το 1966. Η παραγγελία αυτή έγινε καθώς η Ford ήθελε να κάνει την είσοδό της στη Formula 1 το 1967 (με ένα τετρακίνητο μονοθέσιο υπό την ονομασία Cosworth, το οποίο ωστόσο δεν αγωνίστηκε ποτέ) αλλά και λόγω του γεγονότος ότι μετά τη συνεργασία του με την Cosworth στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης, ο Colin Chapman ζήτησε από την εταιρία να προμηθεύσει και την ομάδα της Formula 1. O συγχρονισμός ήταν τέλειος, καθώς μόλις είχε ξεκινήσει η 3λιτρη εποχή της Formula 1 (1966) και οι ομάδες ακόμη έψαχναν τον κορυφαίο κινητήρα…
 |
O Keith Duckworth εξετάζοντας το καμάρι του, τον Cosworth DFV |
|
Ο DFV απέδειξε από το ντεμπούτο του την αξία του καθώς πήρε τη νίκη στο Grand Prix της Ολλανδίας του 1967 με το θρυλικό Jim Clark στο τιμόνι της ρηξικέλευθης Lotus 49, η οποία ενσωμάτωσε τον DFV στο σασί της ως προέκταση του monocoque cockpit της, τεχνική που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Η Lotus μονοπώλησε τη σεζόν του 1968 με αυτό το μονοθέσιο παρά το θάνατο του Clark και σύντομα έγινε προφανής η υπεροχή του θρυλικού κινητήρα.
Τόσο προφανής, που τη δεκαετία του ’70 όλες οι ομάδες (πλην της Ferrari και της Matra) χρησιμοποιούσαν τον εν λόγω κινητήρα! Ο DFV δεν απειλήθηκε παρά μόνο μέχρι την έλευση των turbo κινητήρων οι οποίοι τον εκθρόνισαν από το μονοπώλιο της Formula 1. Ωστόσο ο απόγονός του, ο DFX συνέχισε την κυριαρχία της εταιρίας στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού σημειώνοντας σε ένα σημείο μεταξύ του τέλους της δεκαετίας του ’70 και της αρχής του ’80 81 συνεχείς νίκες!
Τη δεκαετία του ’80 οι Duckworth και Costin αποφάσισαν να πουλήσουν την εταιρία, η οποία μετά από αρκετές μεταπωλήσεις κατέληξε στα χέρια των νυν ιδιοκτητών της, David Forsythe και Kevin Kalkhoven. Η Cosworth θα προμηθεύει με τους κινητήρες της δυο ομάδες το 2006: τη Williams και την Toro Rosso.
Ωστόσο η συνεισφορά του Duckworth δεν έληξε εκεί… Οι Mario Illien και Kevin Morgan (ιδρυτές της Ilmor, το ευρωπαϊκό τμήμα της οποίας έχει πουληθεί και μετονομαστεί σε Mercedes προμηθεύοντας τη McLaren) ήταν μαθητευόμενοί του καθώς και οι δυο έκαναν τα πρώτα τους επαγγελματικά βήματα στην Cosworth, υπό την καθοδήγηση του Duckworth.
O θάνατος του Duckworth ήρθε λίγες ημέρες μετά την 30ή επέτειο του θανάτου του Graham Hill σε αεροπορικό δυστύχημα και την 23η επέτειο του θανάτου του Colin Chapman.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|