Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Kεντρική Σελίδα  / Αρθρο

Οι ενεργητικές αναρτήσεις επιστρέφουν με τη Ferrari! 19/4/2006 6:06 μμ

Ferrari
To καινούριο σύστημα αναρτήσεων της Ferrari θα χρτησιμοποιηθεί μονάχα στον πίσω άξονα
Ίσως όχι με τη μορφή των εξελιγμένων συστημάτων που είδαμε στη Formula 1 μέχρι το 1993 (καθότι το 1994 η χρήση τους απαγορεύτηκε). Αλλά κάποιες λειτουργίες τους έχουν περάσει σε ένα νέο σύστημα αναρτήσεων με το οποίο σκοπεύει να αγωνιστεί η Ferrari την Κυριακή στην Imola!

Με τις φήμες παραμονής (ή αποχώρησης) του Michael Schumacher από τη Formula 1, o αγώνας της Imola, αν και ο Γερμανός προσπαθεί να μην αποκαλύψει το βάρος του, αποτελεί κρίσιμη καμπή για το φετινό αλλά και το απώτερο μέλλον της σχέσης του με τη Ferrari. Ένα άσχημο αποτέλεσμα στον τέταρτο αγώνα της σεζόν, μπορεί να αποδειχθεί μοιραίο για το φετινό κυνήγι του τίτλου. Η Ferrari γνωρίζει ότι πρέπει να ανακάμψει στο Grand Prix που διεξάγεται μερικά χιλιόμετρα μακριά από την έδρα της. Για αυτό το λόγο και έχει προγραμματίσει σε αυτό τον αγώνα αρκετές αναβαθμίσεις στην 248 F1. Πρωτίστως, στον οκτακύλινδρο κινητήρα V8, ο οποίος μετά τον αγώνα του Μπαχρέιν αποκάλυψε σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας για αυτό και η ομάδα αποφάσισε ακόμη και στις κατατακτήριες δοκιμές να χρησιμοποιεί τον ανώτατο αριθμό στροφών που χρησιμοποιείται και κατά τη διάρκεια του αγώνα. Η εξαναγκαστική παρέμβαση στον 056, αφορούσε τους συνδέσμους των διωστήρων και των εμβόλων καθώς και οι κυλινδροκεφαλές για να αντέχουν σε υψηλότερο ρυθμό περιστροφής. Μάλιστα, η ομάδα, στην προετοιμασία της για την επόμενη σημαντική αναβάθμιση της 248 F1 η οποία θα λάβει χώρα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, υιοθέτησε μια απλοϊκή (πλην όμως αποτελεσματική) τακτική για να μελετήσει τη ροή του αέρα γύρω από το αμάξωμα του μονοθεσίου της: ο Marc Gene έκανε δοκιμές σε ευθεία γραμμή (οι οποίες δεν προσμετρούν στις ημέρες δοκιμών εξέλιξης) στην πίστα του Vairano και οι μηχανικοί της Ferrari έβαψαν με κίτρινη μπογιά την αριστερή πλευρά του μονοθεσίου. Καθώς ο Ισπανός δοκιμαστής διατηρούσε σταθερή ταχύτητα 200 χ.α.ώ. στην ευθεία, η μπογιά αυτή στέγνωνε, αποτυπώνοντας τη διαμόρφωση του αέρα επάνω στο κόκκινο αμάξωμα…! Ωστόσο αεροδυναμικές αναβαθμίσεις θα παρουσιαστούν από τη Ferrari και στο Σαν Μαρίνο, μερικές από τις οποίες είχαμε επισημάνει στις δοκιμές της προηγούμενης βδομάδας στη Βαρκελώνη. Σε εκείνες τις δοκιμές, είδαμε τις ομάδες που αντιμετώπισαν τα μεγαλύτερα προβλήματα με τα ελαστικά τους στη Μελβούρνη (BMW Sauber, Honda) να ενισχύουν τις ενώσεις των ψαλιδιών της εμπρός –τουλάχιστον- ανάρτησης με το σασί. Williams και McLaren δοκίμαζαν νέα στοιχεία στις δικές τους αναρτήσεις, όπως άλλωστε και η Ferrari… Αλλά το σύστημα με το οποίο προτίθεται να αγωνιστεί η Ferrari μπορεί να προκαλέσει για μια ακόμη φορά, καθώς εν μέρει, υιοθετεί μια τεχνολογία απαγορευμένη στη Formula 1 εδώ και 12 χρόνια: τις ενεργητικές αναρτήσεις.

Williams, 1993
Μηχανικοί της Williams πάνω από τις ενεργητικές αναρτήσεις της FW15 του 1993
Η υπεροχή της Williams, πέραν του άρτιου σχεδιασμού των FW14Β και FW15 του 1992 και 1993, οφειλόταν σε μεγάλο μέρος σε αυτές. Το σύστημα που χρησιμοποιούσε η Williams εκείνα τα χρόνια, λειτουργούσε με αισθητήρες που μετρούσαν τις πλευρικές και διαμήκεις φορτίσεις που δεχόταν το μονοθέσιο και παράλληλα την απόσταση αυτού από το έδαφος. Τα στοιχεία αυτά διοχετεύονταν σε έναν Η/Υ ο οποίος σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, αντιδρούσε ανάλογα στέλνοντας στο υδραυλικό σύστημα των αναρτήσεων που εκτελούσε τις εντολές, διατηρώντας πάντοτε το μονοθέσιο παράλληλο με το έδαφος, βελτιώνοντας την αεροδυναμική του απόδοση καθώς αυτή λειτουργούσε υπό ιδανικές συνθήκες για το μεγαλύτερο μέρος του γύρου. Οι οδηγοί είχαν τη δυνατότητα να αλλάζουν τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων κατά τη διάρκεια του αγώνα, ενώ υπήρχε ειδική ρύθμιση για τις μεγάλες ευθείες, η οποία ανασήκωνε τον πίσω άξονα, μειώνοντας την απόδοση του διαχύτη και ως αποτέλεσμα, την αεροδυναμική αντίσταση του μονοθεσίου, επιτυγχάνοντας ταχύτητες που υπο φυσιολογικές συνθήκες θα προέρχονταν μόνο από έναν κινητήρα με 40 περισσότερους ίππους!

Η Ferrari τώρα, θα αγωνιστεί στην Imola με ένα υδροπνευματικό σύστημα αναρτήσεων στον πίσω άξονα, το οποίο διαχειρίζεται μια ηλεκτρονική μονάδα και επιτρέπει την «επαναφορά» αποθηκευμένων ρυθμίσεων των αναρτήσεων με το πάτημα ενός κουμπιού, χωρίς μηχανική επέμβαση. Φυσικά, το σύστημα αυτό είναι πολύ πιο απλό από τις ενεργητικές αναρτήσεις του παρελθόντος και απολύτως νόμιμο, καθώς δεν καθορίζει αυτόματα τις αποκρίσεις της ανάρτησης, απλώς επιτρέπει τη ρύθμισή τους σε προεπιλεγμένες θέσεις! Τα πλεονεκτήματα που μπορεί να προσφέρει η χρήση του δεν περιορίζονται μονάχα στην πίστα της Imola όπου οι αναρτήσεις δέχονται ισχυρές φορτίσεις, καθώς θα δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να αλλάζει το στήσιμο του μονοθεσίου του εν κινήσει, ξεπερνώντας προβλήματα που μπορεί να του δημιουργήσουν τα ελαστικά. Επίσης μπορεί να διαχειριστεί ο ρυθμός φθοράς (αλλά και ο τρόπος διαχείρισης) των τελευταίων, πράγμα που σημαίνει αυτομάτως και μείωση στην κατανάλωση καυσίμων. Ένα στρατηγικό -και όχι μόνο- υπερόπλο στα χέρια της Ferrari για τον επόμενο αγώνα; Το αποτέλεσμα της Κυριακής θα πρέπει να μας προσφέρει τις πρώτες ενδείξεις…
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr